Region Värmland / Nyhetsarkiv / Astronauten Marcus Wandt besöker Värmland

Marcus Wandt blev tredje svensk i rymden. Nu kommer han hem till Värmland.

Astronauten Marcus Wandt besöker Värmland

Den 18 april kommer astronauten Marcus Wandt till Värmland. Under dagen gör han olika studiebesök och avslutar med en öppen föreläsning i aulan på Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad där intresserade värmlänningar kan höra honom berätta om sin rymdresa.

I januari blev Marcus Wandt tredje svensk i rymden där han tillbringade 22 dygn varav 18 ombord på den internationella rymdstationen ISS. En viktig del av astronauternas rymdresa är att sprida kunskap och berätta om sina upplevelser i en så kallad ”Post flight tour” när de kommer hem. Den 18 april får därför värmlänningarna chansen att möta Marcus Wandt under en dag med fokus på vetenskap, innovation och utbildning.
Besöket arrangeras av Rymdstyrelsen och Region Värmland tillsammans med Karlstads universitet, Karlstads kommun och Länsstyrelsen Värmland.

– Det känns jätteroligt att få välkomna Marcus till Värmland med ett brett och blandat program. Vi hoppas det ska bli en inspirerande och givande dag både för Marcus och värmlänningarna säger Åsa Johansson, ordförande i Region Värmlands styrelse.

Möter elever på Kronoteket

Dagen inleds med ett studiebesök hos Embracer group i Karlstad som tillsammans med projektet The great journey berättar om den växande spelindustrin och hur spel och gamification som lärmetod kan väcka intresse för vetenskap och teknologi hos unga.

Därefter besöker Marcus Wandt det nybyggda Kronoteket på Kronoparken. Där får ett antal elever i årskurs 4–6 möjlighet att höra Marcus Wandt berätta om sina erfarenheter i rymden och möjlighet att ställa frågor.

Nästa stopp i programmet blir lunch och mingel med en blandning av gäster från akademin, näringslivet och offentliga organisationer på residenset i Karlstad.

– Det känns väldigt roligt att vi i Värmland får möjlighet att träffa Marcus Wandt. Besöket ger oss chansen att mötas och inspireras av erfarenheter från rymden och samtidigt dela med oss av nyfikenhet, innovationskraft och forskning utifrån ett värmländskt perspektiv, säger landshövding Georg Andrén.

"En stor inspirationskälla"

Under eftermiddagen besöker Marcus Wandt Karlstads universitet och föreläser för studenter samt elever som samma dag deltar i Teknikåttan (en tävling i naturvetenskap, teknik och matematik för årskurs åtta).

– En viktig fråga är hur vi kan öka intresset att utbilda sig inom STEM-utbildningar (science, technology, engineering, and mathematics) för att möta dagens och framtidens behov av arbetskraft. Marcus Wandt är en stor inspirationskälla för många och därför är det extra roligt att vi utöver våra studenter även har elever från Teknikåttan som har möjlighet att lyssna på honom den 18 april, säger Jerker Moodysson, rektor vid Karlstads universitet.

Öppen föreläsning

Dagen avslutas med en öppen föreläsning i aulan på Sundsta-Älvkullegymnasiet, den skola där Marcus Wandt själv tog studenten.

– Vi är glada att Marcus Wandt vill komma tillbaka till sin gamla gymnasieskola och berätta om sina erfarenheter. Hoppas att många i Karlstad och Värmland tar chansen att komma och lyssna på honom, säger Linda Larsson, kommunstyrelsens ordförande i Karlstads kommun.

Föreläsningen börjar 15.30 och är öppen för alla som vill lyssna till Marcus Wandt, men biljett krävs eftersom antalet platser är begränsade. Biljetterna släpps via Scalateatern tisdagen den 2 april klockan 10.00.

Information till medierna
Media hälsas välkommen att följa Marcus Wandt under samtliga programpunkter under dagen. Det finns också möjlighet till enskilda intervjuer. Anmäl antal deltagare till Hedvig Bergenheim på hedvig.bergenheim@regionvarmland.se samt intresse för enskilda intervjuer senast den 17 april.

Johan Marcopoulos
Kommunikationsansvarig, Rymdstyrelsen