Region Värmland / Nyhetsarkiv / Färsk bredbandsstatistik – så går det för Värmland

Färsk bredbandsstatistik – så går det för Värmland

Filipstad tar fortsatt stora kliv framåt som årets raket, men det är i Storfors som flest tackar ja till fast bredband. Det visar ny statistik från Post- och telestyrelsen (PTS).

I Värmlands tätbefolkade områden är 78,6 procent av alla hushåll anslutna till bredband via fiber, jämfört med 74,5 procent i gles- och landsbygderna. För gles-och landsbygderna är det en ökning med 2,2 procentenheter sedan 2022.

– Fortsatt finns stora skillnader mellan kommunerna i Värmland och det är ganska tydligt vilka kommuner man behöver stötta, men det är glädjande att äntligen se resultat av de senaste årens satsningar, säger Erik Evestam (C), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

– Utbyggnaden i landsbygderna fortsätter, bland annat med hjälp av 180 miljoner kronor i statliga stöd som tilldelats ett flertal fiberprojekt i Värmland, säger han.

Precis som föregående år sticker Filipstad ut i statistiken, den här gången genom att ta ikapp övriga kommuner i länet. Storfors är den kommun där flest tackat ja till ett erbjudande om att ansluta till fiber. Mätningen visar på en ökning i Storfors från 73 procent till 85 procent.

– Storfors kommun och nätägarna som är aktiva där, har gjort ett jättebra jobb med att få många hushåll att tacka ja till erbjudande om fiberanslutning. Det är viktigt att de hushåll, företag och fritidshus som får ett erbjudande nu tar tillfället i akt och ansluter sig. I flera fall kan det vara en möjlighet som förmodligen inte kommer tillbaka på många år, säger Stina Höök (M), vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

För fler detaljer om nivåerna i länets kommuner, gå in på PTS webb.

Andelen hushåll som har tackat ja till ett erbjudande om fiberanslutning i respektive kommun.

Totalt i kommunen (tät- och glesbebyggda områden)

Utanför tätort och småort (glesbebyggda områden)

Storfors kommun 85 procent

Storfors kommun 89 procent