Region Värmland / Nyhetsarkiv / Region Värmland förberett för blockad

Region Värmland förberett för blockad

Ingen överenskommelse har nåtts om nytt kollektivavtal mellan Sveriges kommuner och regioner (SKR), Sobona och Vårdförbundet. Från klockan 16.00 i dag träder blockaden i kraft, enligt Vårdförbundet.
– Det kommer att ha stor påverkan på verksamheten, men målet är att undvika risk för patienternas liv och hälsa, säger Josefine Ståhlberg, HR-direktör.

Bedömningen är att cirka 1 900 medarbetare i Region Värmland kommer att bli berörda av Vårdförbundets övertids- mertids- och nyanställningsblockad.

Region Värmland har kartlagt konsekvenser och effekter kopplat till blockaden, både på kort och lång sikt.

– Vi behöver prioritera i verksamheten på olika sätt för att undvika fara för liv och hälsa. Exempelvis genom att fördela om resurser, säger Josefine Ståhlberg, HR-direktör.

Arbetet görs med utgångspunkt i patienternas säkerhet och för att det ska bli så lite påverkan som möjligt för patienterna och verksamheterna.

Påverkan på verksamheten

Blockaden berör yrkesgrupperna barnmorskor, biomedicinska analytiker, röntgensjuksköterskor, sjuksköterskor.

– Den kommer att få stor påverkan på verksamheten, då det kontinuerligt uppstår över- och mertid samt att vi inte kan nyanställa.

I en situation med övertids- mertids- och nyanställningsblockad finns möjligheten för arbetsgivaren att beordra skyddsarbete i akuta situationer, men det kräver en förhandling med den fackliga motparten.

– Vår bedömning är att vi i vissa delar kommer att behöva beordra skyddsarbete. Skulle det bli fråga om en långvarig konflikt kan vissa av stridsåtgärderna också komma att betraktas som samhällsfarliga, säger Josefine Ståhlberg.

En långvarig nyanställningsblockad skulle exempelvis kunna bli samhällsfarlig för flera verksamheter regionen.

– Då kommer vi att hamna i ett läge där vi får kalla Vårdförbundet till förhandling.

Region Värmland kommer inte att anlita hyrpersonal för att klara merarbetet som blockaden kan leda till. Analysen av och arbetet med blockadens effekter fortsätter.