Region Värmland / Nyhetsarkiv / Region Värmland lägger ett varsel

Region Värmland lägger ett varsel

Region Värmland kommer att lägga ett varsel på 100 tjänster. Bakgrunden är det mycket allvarliga ekonomiska läget.
– Varslet omfattar både omställningens fas ett och fas två, säger regiondirektör Peter Bäckstrand.

Sedan januari i år pågår ett omställningsarbete inom Region Värmland. Från början var målet för omställningsarbetet att minska personalkostnaderna med motsvarande 750 anställda, men efter att extra statliga medel tillkommit har den siffran sänkts till motsvarande 500 anställda.

Många av tjänsterna kommer att reduceras genom den naturliga omsättningen i organisationen.

Vakanser som uppstår när medarbetare slutar eller går i pension återbesätts inte enligt det anställningsstopp som finns i Region Värmland sedan slutet av 2023. De vakanssatta tjänsterna avslutas, samtidigt som organisationen arbetar med omplaceringar.

De åtgärderna har fått effekt.

Lägger ett varsel

Men det räcker inte för att nå målet om en reducering av personalkostnaderna med motsvarande 500 tjänster. Därför behöver Region Värmland lägga ett varsel.

Det meddelade regiondirektör Peter Bäckstrand när han under tisdagen den 7 maj återrapporterade läget i omställningen för regionstyrelsen.

– Vi kommer att lägga ett varsel på hundra tjänster, säger Peter Bäckstrand.

Omställningsarbetet i Region Värmland har varit indelat i två faser. Fas ett har handlat om yrkesgrupperna administratörer och handläggare och fas två övriga medarbetare i organisationen.

– Varslet omfattar både omställningens fas ett och fas två, säger Peter Bäckstrand.

Fortsatt arbete

Omställningsarbetet fortsätter nu i organisationen.

– Det inledande arbetet med tidig omplacering ska vara färdigt i mitten eller slutet av juni. Då borde vi vara framme vid tidpunkten där vi kan underrätta medarbetare som eventuellt kommer att drabbas av detta, säger Peter Bäckstrand.