Region Värmland / Nyhetsarkiv / Regionstyrelsen i korthet den 7 maj 2024

Regionstyrelsen i korthet den 7 maj 2024

Regionstyrelsen beslutade i samband med tisdagens sammanträde bland annat om planen för att minska antalet anställda samt försäljning av en fastighet i Nybble.

Plan för att minska antalet anställda

Vid regionstyrelsens sammanträde i januari fick regiondirektör Peter Bäckstrand i uppdrag att inleda en omställningsprocess för att minska personalkostnaderna i linje med den tidigare föreslagna planen. Bedömningen är att antalet anställda i Region Värmland skulle behöva minskas med cirka 750 anställda. Minskningen motsvarar den ökning av tillsvidareanställda som skett under perioden november 2020 till och med november 2023. Syftet är att minska kostnaderna med cirka en halv miljard kronor.

Vid sammanträdet i februari redovisade regiondirektör Peter Bäckstrand den första fasen av arbetet där fokus låg på yrkesgrupperna administratörer och handläggare. Det innebär bland annat en minskning av personalkostnaderna med cirka 100 miljoner kronor genom en reducering med cirka 130 tjänster inom nämnda yrkesgrupper. På sammanträde i mars redovisade regiondirektören den andra fasen av arbetet som innebär en minskning med cirka 240 miljoner kronor genom en reducering med cirka 370 tjänster inom övriga yrkesgrupper, alltså medarbetare som inte omfattades av den första fasen.

Tillsammans omfattar de två faserna en total minskning av personalresursen med 500 tjänster. Till detta räknas det av regeringen utlovade statsbidraget på 176 miljoner kronor vilket motsvarar cirka 275 tjänster. Totalt möter det målet på en kostnadsreduktion på en halv miljard kronor, med full effekt 2025.

I det arbete som genomförts sedan dess har man konstaterat att många av tjänsterna kommer att kunna reduceras genom den naturliga omsättningen i organisationen. Vakanser som uppstår när medarbetare slutar eller går i pension återbesätts inte enligt det anställningsstopp som finns i Region Värmland sedan slutet av 2023. De vakanssatta tjänsterna avslutas, samtidigt som organisationen arbetar med omplaceringar.

Men det räcker inte för att nå målet om en reducering av personalkostnaderna med motsvarande 500 tjänster. Därför meddelade regiondirektör Peter Bäckstrand på tisdagen att Region Värmland kommer att lägga ett varsel på 100 tjänster. Varslet omfattar omställningens båda faser. Omställningsarbetet fortsätter nu i organisationen.

Regiondirektören kommer också att inleda ett arbete med att se över Region Värmlands förvaltningsorganisation.

Regionstyrelsen ställde sig bakom redovisningen.

Ekonomiskt stöd till Forshaga kommun för arbete med mygg

Forshaga kommun har för tredje året sökt ekonomiskt stöd för bekämpning av mygglarver. Stödet som sökts retroaktivt gäller det arbete med stickmyggsproblematik som skett under 2023. Kommunen har sökt 900 000 kronor i stöd, vilket motsvarar en högre andel än tidigare år. Detta motiveras med att staten har sänkt sitt anslag för ändamålet.

Region Värmland anser att arbetet med stickmyggsproblematik i Sverige bör vara ett statligt ansvar vad gäller finansiering och organisering. Detta har regionen, tillsammans med övriga berörda regioner, noterat i en skrivelse till regeringen under hösten 2023. Svar från regeringen med förtydliganden förväntas under 2024.

Regionstyrelsen beslutade att Region Värmland bidrar med den andel som tidigare tillämpats, 25 procent av kostnaden, vilket motsvarar 575 000 kronor, samt att regionens bidrag för myggbekämpning fasas ut kommande år.

Fastigheten som inhyser vårdcentralen i Nybble ska säljas

Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade under hösten 2023 att samlokalisera utbudspunkten Nybble med Kristinehamns vårdcentral. Region Värmland äger fastigheten i Nybble och i dag är större delen av lokalerna vakanta. En liten del av fastigheten hyrs ut till en extern part. Regionen har för närvarande ingen annan verksamhet i byggnaden och det är heller inte aktuellt att etablera någon ny sådan. Då byggnaden är i behov av en omfattande renovering är det mer ekonomiskt fördelaktigt att sälja fastigheten.

En försäljning kommer att minska regionens lokalkostnader med cirka 1 400 000 kronor årligen de närmaste sex åren. Den externa hyresintäkten uppgår till 120 000 kronor per år.

Regionstyrelsen beslutade att fastigheten ska säljas.

Regionstyrelsens internkontroll

Verksamhetens resultat för perioden januari till mars är minus 298 miljoner kronor vilket är 215 miljoner sämre än budgeterat. De främsta orsakerna till resultatet är främst bemanningskostnader inom hälso- och sjukvården, cirka 219 miljoner, och indexkostnad för linjetrafik, 30 miljoner.

Regionstyrelsen godkände internkontrollrapporteringen.

Åsa Johansson