Region Värmland / Nyhetsarkiv / Sjukhuset Torsby fyller 100 år
Områdeschef Britt-Louise Frykman med en tavla som visar hur sjukhuset såg ut 1924.

Sjukhuset Torsby fyller 100 år

Den 23 mars fyller Sjukhuset Torsby jämnt – 100 år med sjukvård för värmlänningarna.
– Vilken utveckling som har skett under de här åren, säger områdeschef Britt-Louise Frykman

Den 23 mars har det gått exakt 100 år sedan det som då kallades Länslasarettet i Torsby invigdes. Här fanns 60 vårdplatser, fem sjuksköterskor och en läkare.

Enligt årsberättelsen för samma år hade sjukhuset då även, bland annat, en maskinist, en portvakt, en kokerska och köksbiträden anställda. I en skrift som togs fram inför dåvarande landstingets 150-årsjubileum beskrivs hur verksamheten och själva byggnaden såg ut de första åren. Här går det att läsa om yllegardiner, vita järnsängar med tagelmadrasser och röda filtar.

Årsbudgeten låg på 100 000 kronor.

– I dag ligger årsbudgeten på lite över 300 miljoner kronor. Vi har möjlighet till ett 80-tal vårdplatser och på hela sjukhuset finns omkring 500 anställda. Så det har hänt en del på 100 år, konstaterar Britt-Louise Frykman, områdeschef för Sjukhuset Torsby.

539 operationer första året

Första året hade sjukhuset 867 inlagda patienter och det genomfördes 539 operationer.

– 2023 hade sjukhuset nästan 14 500 akutmottagningsbesök, 8 300 planerade läkarbesök på öppenvårdsmottagningen och det genomfördes 2 296 operationer, säger Britt-Louise Frykman.

Därtill kommer besök till bland annat röntgen, laboratorium och psykiatrimottagning.

– I dag är sjukhuset i Torsby ett akutsjukhus med verksamhet dygnet runt för så väl akut som planerad sjukvård. Sjukhuset är kliniklöst, flödesinriktat och utgår från patientens behov och det bedrivs verksamhet inom många olika områden och vi har många spetskompetenser.

Lyfter sammanhållningen

Britt-Louise Frykman har jobbat på sjukhuset i olika roller i 37 år. Hon lyfter sammanhållningen som finns här.

– Det finns ett VI på det “lilla” sjukhuset där i princip alla känner alla. Vi har många bra medarbetare med engagemang och med stort hjärta för våra patienter.

Tanja Ihle hade jobbat i Tyskland och på Papua Nya Guinea innan hon kom till sjukhuset som ST-läkare för elva år sedan. Nu är hon överläkare.

– Klimatet var trevligt här redan då och det präglar sjukhuset än i dag. Bra kommunikation mellan medarbetare, olika delar av sjukhuset och till patienter. Den stämningen gör det väldigt roligt att jobba här, säger hon.

– De senaste åren har vi fått många ST-läkare som gjort sin AT här och vill komma tillbaka. Det bidrar också till utvecklingen när vi får jobba med unga och intresserade kollegor.

Utställning

I en av korridorerna på andra våningen finns en liten utställning som påminner om sjukhusets historia. På väggarna hänger svartvita bilder och i glasmontrar finns gammal utrustning och kläder av äldre modell. Till jubileet har det kompletterats med en tidslinje som visar viktiga årtal i sjukhusets historia.

– Det är jättekul att vi kan visa upp detta för medarbetare, patienter och besökare. Det knyter samman historien med nutid, säger Britt-Louise Frykman.

En svartvit bild på gamla Torsby sjukhus.

Sjukhuset när det stod klart 1924.

En drönarbild som visar entrén till sjukhuset Torsby och delar av andra byggnader på området.

Sjukhuset Torsby som det ser ut i dag.