Region Värmland / Nyhetsarkiv / Nu stänger rehabiliteringsbassängerna

Nu stänger rehabiliteringsbassängerna

Den 28 mars stänger Region Värmland rehabiliteringsbassängerna vid länets tre sjukhus. Patienter som tidigare tränat i bassäng erbjuds andra behandlingsmetoder.

Några veckor innan årsskiftet beslutade hälso- och sjukvårdsledningen att avveckla rehabiliteringsbassängerna vid sjukhusen i Arvika, Karlstad och Torsby. Den främsta anledningen är det allvarliga ekonomiska läget.

– Beslutet grundar sig på det faktum att bassängerna är dyra i drift och att de dessutom behöver renoveras. För de allra flesta patienterna finns andra behandlings- och träningsmetoder som har likartad effekt, säger Robert Sjödén, verksamhetschef för hälsa och rehabilitering.

Precis som tidigare kommer fysioterapimottagningarna vid sjukhusen göra individuella bedömningar och tillsammans med patienten lägga upp en planering för den fortsatta rehabiliteringen.

Kritiserat beslut

Beslutet om nedläggning har ifrågasatts då bassängträning är en behandlingsform som varit till god hjälp för många.

– Det är fullt begripligt att det väcker reaktioner när vi förändrar vårdutbudet, säger Robert Sjödén. Vi har gjort bedömningen att det är ett rimligt beslut utifrån att det finns andra alternativ för patienterna och den kostnadsbesparing det leder till.

Att stänga bassängerna innebär en besparing på cirka 2,2 miljoner kronor per år i driftskostnader.