Region Värmland / Nyhetsarkiv / Är ditt företag innovativt?

Bilden är framtagen med hjälp av AI.

Är ditt företag innovativt?

Under maj kommer Region Värmland skicka ut en undersökning till slumpvis utvalda företag i Värmland, för att mäta deras innovationsförmåga. Var med och bidra till en ökad förståelse för Värmlands innovationsekosystem!

Idén om ett innovationsekosystem bygger på tanken att innovation kan uppstå var som helst i ett system.

– Innovation uppstår ofta i samspel mellan olika aktörer i ett ekosystem. Det kan vara mellan kunder, teknikleverantörer, testbäddar och forskare med flera. Därför pratar vi numera om ett ”ekosystem” för innovation istället för innovationssystem. Det behöver inte enbart vara inom forskning på universiteten som innovation skapas. För att förstå innovationskraften i Värmland måste vi förstå Värmlands innovationsekosystem, säger Angelica Jacobo, innovationsstrateg på regional utveckling, Region Värmland.

Om vi bättre kan förstå det värmländska innovationsekosystemet kan vi bättre utveckla det. Inom vilka delar av innovationsekosystemet är vi starka? Inom vilka är vi svaga? Genom att förstå vilka delar som är starka och svaga kan vi rikta insatser mot där de gör störst nytta.

Varför är det viktigt att svara på undersökningen?

De företag som får undersökningen har genom ett antal frågor möjlighet att berätta om sina innovationsaktiviteter, och alla svar är betydelsefulla även om ditt företag inte skapar några innovationer eller genomför några innovationsaktiviteter.

Urvalet på bygger statistiska metoder där alla företag som blir utvalda är värdefulla. För att vi ska kunna få fram statistisk säkerställda resultat, är det viktigt att så många företag som möjligt svarar på undersökningen.

En del i att utveckla den värmländska innovationskraften

Den undersökning som skickas ut är del av större undersökning, där Region Värmland vill mäta det regionala innovationsekosystemet. Mätningen bygger på en modell som arbetats fram av Region Västerbotten och som vidare utvecklats tillsammans med Region Skåne, Region Värmland, Region Örebro län och Region Östergötland.

– Modellen innehåller många indikatorer, och målsättningen är att använda befintlig statistisk så långt det går. För vissa indikatorer finns det ingen statistik tillgängligt och i de fallen måste vi mäta dem med hjälp av en undersökning direkt till värmländska företag. Resultaten från undersökningen kommer att läggas ihop med information från andra statistikkällor så att vi får en heltäckande bild av Värmlands innovationsekosystem, säger Angelica Jacobo.