Region Värmland / Nyhetsarkiv / Ökad satsning på digitalisering och civil beredskap

Ökad satsning på digitalisering och civil beredskap

Hälso- och sjukvården satsar på digitalisering och civil beredskap. Det är områden där hälso- och sjukvården behöver ta ännu snabbare kliv framåt och möta utvecklingen. För att göra det möjligt omfördelas resurserna på ledningsnivå.

Flera utvecklingsuppdrag inom hälso- och sjukvården har digitaliseringsarbetet i centrum och är viktiga oss både för patienternas och invånarnas tillgänglighet och kontakt med vården men också för våra medarbetares arbetsmiljö. Parallellt har utvecklingen i samhället inneburit att arbetet med civil beredskap intensifierats.

– Som organisation förväntas vi ha fullt fokus på utveckling och digitalisering, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Lena Gjevert. Samtidigt ökar trycket när gäller regionernas arbete med civilt försvar och beredskap. Jag har tidigare lagt allt detta arbete på en och samma person och det är inte hållbart.

Byter uppdrag

Satsningen innebär en omfördelning på ledningsnivå och omorganisering på områdesorganisationsnivå:

• Områdeschef Madelene Johanzon byter uppdrag och går in som IT- och digitaliseringsledare med medicinskt ledningsansvar. Hon kommer att arbeta med hälso- och sjukvårdens IT- och digitaliseringsfrågor. Journalsystemet Cosmic ingår som en del i Madelenes uppdrag.
  • Göran Karlström fortsätter sitt uppdrag som medicinskt ledningsstöd till hälso- och sjukvårdsledningen med fokus på civil beredskap.

Båda uppdragen innebär att driva arbetet i hälso- och sjukvården i samverkan med interna och externa intressenter, rapportera till hälso- och sjukvårdsdirektören samt ställföreträda hälso- och sjukvårdsdirektören i sakfrågor.

– Det här känns bra, säger Madelene Johanzon, områdeschef område allmänmedicin och rehabilitering. Jag vill att vården ska bli tydligare och tillgängligare för värmlänningarna och att våra medarbetare har väl fungerande verktyg i sin vardag.

Omorganisation

Förändringen innebär att område allmänmedicin återgår till en organisering tillsammans med psykiatriska specialiteter under ledning av områdeschef Roger O. Nilsson.

Förändringen träder i kraft 1 maj.

Pressbild Madelene Johanzon (jpg)

Faktaruta

Om civil beredskap och digitalisering

Civil beredskap är ett samlingsnamn för krisberedskap och civilt försvar. Det civila försvaret och krisberedskapen ska förstärka varandra i gemensamma processer för samordning, planering och förberedelser. Den yttersta krisen, det vill säga väpnat angrepp är dimensionerande för den civila beredskapen.

Ytterst syftar den civila beredskapen till att förbereda oss på alla slags samhällsstörningar som riskerar att skada oss. Det som ska skyddas är samhällets grundläggande skyddsvärden:

• Människors liv och hälsa.
  • Samhällets funktionalitet.
  • Demokrati, rättssäkerhet och mänskliga fri- och rättigheter.
  • Miljö och ekonomiska värden.
  • Nationell suveränitet.

Digitalisering ska leda till ökad tillgång till våra tjänster för värmlänningarna och samtidigt minskad arbetsinsats för våra medarbetare. Att digitalisera innebär både att verktyg och arbetssätt kan förändras. Det kan innebära förändrade arbetssätt, som när kallelser skickas automatiskt. Det kan innebära att vissa arbetsuppgifter halveras, som när AI (artificiell intelligens) används vid den första granskningen av mammografibilder.

I Region Värmland definieras digitalisering så här: ”Digitalisering är en metod för verksamhetsutveckling där digitala lösningar används för automatisering eller innovation.”