Region Värmland / Nyhetsarkiv / Yrkes-SM gjorde succé i Karlstad

Yrkes-SM i Karlstad bjöd på en riktig folkfest och slog flera rekord.

Yrkes-SM gjorde succé i Karlstad

Redan den andra dagen slog Yrkes-SM i Karlstad besöksrekord. Mellan 23–25 april besökte totalt 28 189 personer Tingvalla Sportcenter för att prova på olika yrken och kolla på de tävlande.

Besökarrekord, prova på-rekord och en fantastisk succé – så sammanfattar projektledaren Jan-Erik Andrén Yrkes-SM.

– Detta är verkligen en möjligheternas yrkesmässa där våra besökare fått se målbilder med utbildare och företag. Det här är Sveriges fortsatta utveckling, ekonomiska tillväxt och innovation, säger han.

Lyft till yrkesutbildningar

Under de tre dagarna deltog 68 yrken, 32 tävlingsyrken och ytterligare 36 uppvisningsyrken, vilket är flest antal deltagande yrken i Yrkes-SM någonsin. Det har även funnits diverse prova på-aktiviteter där besökarna själva haft möjlighet att testa sina färdigheter inom olika yrkesmoment samt få mer information om utbildningarna.

– Vi ville genomföra det här arrangemanget för att ge våra yrkesutbildningar ett lyft och visa vilka fina möjligheter till jobb det finns i det värmländska näringslivet. Nu blev det tre fantastiska dagar där ungdomar från hela länet fick se och prova på de olika yrkena. Jag hoppas det blev en energikick till såväl ungdomar, lärare och de företag som fanns på plats, säger Erik Evestam (C), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

103 medaljörer

Yrkes-SM är det svenska mästerskapet i yrkesskicklighet för ungdomar och syftet är att öka medvetenheten om de olika karriärvägarna inom yrkesutbildningsområdet och att höja attraktionskraften, statusen och kvaliteten för de deltagande yrkena och yrkesutbildningarna. Efter tre dagars tävlande har 103 guld-, silver- och bronstagare fått sina medaljer. Vinnarna har chans att ta en plats i Yrkeslandslaget och representera Sverige i Yrkes-EM och Yrkes-VM.

Vi är oerhört nöjda över årets upplaga av Yrkes-SM som lockat besökare från hela landet. Tillsammans med Karlstads kommun, Region Värmland och alla andra medverkande har vi skapat ett rekordstort intresse kring tävlingen. Förhoppningsvis har vi inspirerat fler unga till att välja ett yrkesprogram när det är dags för gymnasieval, säger Jonas Carrass, projektledare för Yrkes-SM på WorldSkills Sweden.

Nästa Yrkes-SM kommer att arrangeras 4–6 maj 2026 på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Här är alla medaljörer från Yrkes-SM 2024.

Alla vinnarna från yrkes-sm står på en scen.

103 guld-, silver- och bronstagare fick medaljer under Yrkes-SM.