Region Värmland / Nyhetsarkiv / Region Värmland och skyddsarbete

Region Värmland och skyddsarbete

Med anledning av den pågående konflikten får vi många frågor om skyddsarbete och vad det innebär. I konflikten med Vårdförbundet är skyddsarbete något arbetsgivaren använder för att inte riskera patientsäkerheten.

Regionens förhållningssätt är att verksamheten ska hållas i gång så långt det är möjligt. Inga patienter får komma till skada eller riskera att komma till skada. Skyddsarbete ska användas restriktivt och regleras i särskilt avtal mellan parterna.

Regionens förutsättningar så här långt in i konflikten:

• Inga undantag: Inga verksamheter är förhandlade till att undantas från blockaden.
  • Inga hyrsjuksköterskor: I regionen finns inga hyrsjuksköterskor vilka skulle kunnat vara en möjlighet för arbetsgivaren att använda i stället för att beordra skyddsarbete. Det är i grunden en bra sak att vi inte har hyrsjuksköterskor – det är mer patientsäkert, det ger bättre kontinuitet och det är bättre hushållning med medborgarnas skattepengar att använda egen personal. I den här konflikten får avsaknaden av hyrpersonal till konsekvens att skyddsarbete används eftersom inga nya anställningar får göras.

Cirka hälften av regionens beordrade skyddsarbeten rör ambulanssjukvården. Ambulanssjukvårdens förutsättningar:

• Inga undantag hittills till exempel om prioriteringsgrad av larm. Alla typer av larm ska hanteras.
  • Ingen möjlighet till att avlösa personal under pågående uppdrag inom ambulanssjukvården. I konflikten får det till konsekvens att många, korta skyddsarbeten beordras för att det är viktigast att ingen patient kommer till skada eller riskerar att komma till skada.
  • Det går inte att styra när uppdragen kommer och hur lång tid de kommer att ta. Kommer ett akut larm är det för medarbetare i tjänst att åka i väg.

Det här handlar konflikten om

Den stora frågan handlar om att Vårdförbundet vill ha arbetstidsförkortning. Vårdförbundets yrkande innebär en arbetstidsförkortning på tre timmar i veckan för medarbetare i kommuner och regioner som har kontaktyrken. Yrkandet medför att en stor del av våra medarbetare skulle arbeta 32 timmar i veckan. Det skulle kosta 36 miljarder kronor och kräva att det rekryteras 62 000 fler anställda nationellt.

Faktaruta

Hur ser det ut i Region Värmland?

Så här ser det ut för sjuksköterskor, den största gruppen av Vårdförbundets medlemmar i Region Värmland:

Veckoarbetstidsmått

40 timmar för medarbetare som inte arbetar helgdagar.

38 timmar 15 minuter för medarbetare som schemaläggs både vardagar och helgdagar.

Veckoarbetstiden reduceras ytterligare när nattjänstgöring ingår:

10 procent natt = 36 timmar och 20 minuter.

30 procent natt = 34 timmar och 20 minuter

Enbart natt = 34 timmar och 20 minuter.

Medellön

38 004 kronor (april 2024)

Övertid/fyllnadstid

Under 2023 fanns det i genomsnitt 2577 tillsvidare- och visstidsanställda sjuksköterskor, barnmorskor och biomedicinska analytiker.

Cirka 60 procent av dessa arbetade inte övertid/fyllnadstid. Av de som arbetade övertid/fyllnadstid var det vanligast att arbeta motsvarande knappt ett arbetspass i månaden.

Av all arbetad tid, sjuksköterskor, var 3,2 procent övertid/fyllnadstid.