Region Värmland logga

Värmlänningarna nöjda med tjänsten 1177 journal

Inera undersöker årligen vad invånarna tycker om tjänsten att läsa sin journal via 1177.se och vilka faktorer som är viktiga för nöjdheten. Värmlänningarna är bland de mest nöjda med tjänsten i hela landet.

Journalen gör det möjligt för invånarna att läsa sin journalinformation från hälso- och sjukvården via nätet. Målet är bland annat ökad delaktighet, förbättrad vårdkvaliteten och ökad kostnadseffektivitet inom hälso- och sjukvården. Alla regioner har anslutit sig och i genomsnitt loggar knappt 6 miljoner invånare in varje månad (2023).

Inera gör vartannat år en enkätundersökning bland användarna av tjänsten. Syftet är att få kunskap om vad invånarna tycker om Journalen och vilka kvalitetsfaktorer som påverkar nöjdheten. Resultaten används för att utveckla och förbättra tjänsten.

Värmland i topp

År 2019 och 2021 låg Värmland högst på nöjd kund-indexet (NKI) och år 2023 var vi på delad andra plats. Den upplevda begripligheten och förståelsen för det som står i Journalen är också god i Värmland. Region Värmlands medarbetare rekommenderar dessutom oftare patienten att använda Journalen jämfört med det nationella genomsnittet. Birgitta Hjerpe är utvecklingsledare på Region-IT och har arbetat med Journalen via nätet sedan tjänsten infördes.
– Det är mycket positivt att vårdpersonalen rekommenderar invånarna att använda tjänsten för att nå målet med ökad delaktighet i vården. Det är också glädjande att antalet invånare i Värmland som vill rekommendera Journalen till andra ligger över det nationella genomsnittet.

Journalen kan stötta omställningen till nära vård

I omställningen till nära vård är invånarnas delaktighet en viktig pusselbit.
– Många vill vara mycket mer delaktiga i sitt stöd och sin vård än de kan vara idag och det är en viktig resurs vi måste ta tillvara, säger Kristin Törnqvist, samordnare för omställningen till nära vård i Region Värmland. Om fler personer gör fler saker själva, till exempel använder digitala tjänster eller genom egenvård och proaktiva insatser kan resurser användas till de som behöver hjälp från våra verksamheter.

Sidan uppdaterad