Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 18 2024
Sidhuvud med Region Värmlands blomstersymbol och två foton. Ett med en spruta och ett med läkemedelspiller i en ask.

Läkemedelsnytt vecka 18 2024

Information från läkemedelscentrum.

Dispensförpackningar - vad innebär det?

De senaste åren har antalet restnoterade läkemedel ökat i Sverige. Det gör även att fler dispensförpackningar finns på den svenska marknaden. Dispens ges vid en allvarlig bristsituation eller när det anses vara fara för folkhälsan om läkemedlet saknas på den svenska marknaden.

En dispens är enligt Läkemedelsverkets definition ett tillfälligt tillstånd att sälja en läkemedelsförpackning som inte möter kraven på märkning och bipacksedlar för läkemedel. Läkemedelsföretagen ansöker själva om dispens för att få sälja läkemedel avsedda för en annan marknad i Sverige. Läkemedlen levereras därmed i förpackningar som är tänkta att säljas i andra länder än Sverige. Det innebär exempelvis att bipacksedel på svenska saknas och att utländsk text kan vara tryckt på förpackningen.

Dispensbeslut

Beslut om beviljade dispenser publiceras i Läkemedelsverkets databas Läkemedelsfakta. I databasen finns sammanfattningar av dispensbesluten med information om exempelvis vilket läkemedel dispens har beviljats för, vilken förpackningsstorlek dispensförpackningarna har samt vilka länder förpackningarna är avsedda för.

Informationen visas endast under den tid dispensen är giltig. Om det inte finns någon uppgift om dispensbeslut vid en läkemedelsprodukt finns det inte någon giltig dispens.

Naloxon blir receptfritt

Läkemedelsverket har godkänt receptfri försäljning av naloxon nässpray på apotek. Naloxon är ett motgift som används vid misstänkt opioidöverdos. När läkemedlet kommer att finnas tillgängligt på apotek beror på när företaget och apoteken är klara med den omställning till receptfri försäljning som krävs.

För att patienter ska kunna köpa naloxon receptfritt krävs det att apotekens farmaceuter ger utökad information, både om hur läkemedlet används men också en beskrivning av vilka symtom en person som drabbats av en opioidöverdos kan ha, att man alltid ska ringa 112 och information om att varje spray bara innehåller en dos för ett tillfälle.

Den som köper naloxon nässpray på apotek får själv stå för kostnaden. Personer som idag har tillgång till naloxon kommer även att få det fortsatt. Naloxon kommer även fortsättningsvis att kunna fås på recept.

Läkemedelskommitténs aprilmöte

Vid Läkemedelskommitténs möte den 18 april godkändes den uppdaterade handlingsplanen gällande läkemedel och miljö. Utöver utbildningsinsatser och hänsyn till miljön vid rekommendationer ska information om läkemedels miljöpåverkan förmedlas till befolkningen i regionen. Ett förslag på information till läkare om läkemedels miljöpåverkan är även under utveckling.

Vidare diskuterades hantering av opioidantidoten naloxon samt en uppdaterad patientinformation gällande nedtrappning av protonpumpshämmare. Läkemedelskommittén sammanträder nästa gång den 23 maj.

Protokollet kommer att publiceras i sin helhet på Läkemedelskommitténs sida på webben.

Läkemedelskommittén (rekommenderadelakemedel.se)

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Här uppmärksammas ny information från sortimentsrådet. Uppdateringar görs löpande.

Nytt restmeddelande

• Betametason salva
  • Salbutamol lösning för nebulisator

Uppdaterat restmeddelande