Till startsidan

Indiespelutvecklare

En yrkesutbildning för spelbranschen. Här får du verktyg och kunskaper för att kunna utveckla egna spel och arbeta som indiespelutvecklare.

Kvinna sitter framför skärm

Spel <3 innovation

Utbildningen är ett samarbete mellan Kristinehamns folkhögskola och projektet The Great Journey på Innovation Park i Karlstad. 

Utbildningen är framtagen i samverkan med spel- och innovationbranschen. Karlstad Innovation Park är en mötesplats för innovativa samarbeten där till exempel spelutvecklare samlas för att inspirera varandra. 

En yrkesutbildning för spelbranschen

Målet är att du ska få grundläggande kunskaper och kompetens för att antingen gå rakt ut i arbetslivet antingen som anställd eller egenföretagare eller söka dig vidare till andra yrkesförberedande spelutbildningar, direkt efter avslutad utbildning.

Under utbildningens gång kommer du få producera minst tre spel och arbeta upp din portfolio. Du kommer även att få pitcha idéer och spelkoncept i skarpt läge inför en extern jury bestående av yrkesverksamma aktörer. I utbildningen ingår studieresor och det finns möjlighet till praktik på spelföretag.

Vidareutbildning efter avslutad kurs - Fasttrack

För dig som tidigare gått Indiespel eller har liknande kunskaper finns möjligheten till en vidareutbildning där du och ditt team utbildas i konsten att utveckla och promota er spelidé. Kursen är ett sammarbete mellan Kristinehamns folkhögskola och The Great Journey. För vidare information se:

https://www.thegreatjourney.se/fasttrack


Tre personer framför datorskärmar

Utbildningens innehåll i Indiespelsutvecklare

Utbildningen främjar både kreativitet och strukturerat arbete i projekt.

  • Konkret produktion av spelprojekt med stöd av föreläsningar.
  • Pedagogiken "learning by doing - learning by reflexion".
  • Moment av presentationer/pitchar för gäster, både interna och externa från spelbranschen, som bedömer inlämningsuppgifter, spelproduktioner och ger personliga kommentarer.

Varje utbildningsmoment innehåller teori, föreläsning, inspiration, praktisk produktion och presentationstillfälle. Momenten är indelade veckovis (20 timmar) med successiv fördjupning och/eller nytt verktyg. Föreläsningarna ges på plats och/eller via distans samt efterföljs med inlämnings-/produktionsuppgifter. Handledning ges både vid utbildningstillfällena och digitalt. Utöver föreläsningar av handledarna kommer gästföreläsare, olika aktörer inom de kreativa näringarna och datorspelsbranschen, att bidra till utbildningen.

Kursbeskrivning / antal veckor

Delkurserna går in i varandra och tillämpas i respektive spelprojekt. Ytterligare kurser/delar kan tillkomma efter behov.

  • Game design: 5 veckor
  • 2D Grafik: 1 vecka
  • Introduktion till spelutveckling: 2 veckor
  • 3D Grafik och audiovisuella effekter: 6 veckor
  • Interaktionsdesign: 1 vecka
  • Level design och miljöer 2D/3D: 6 veckor
  • Unreal och visuell scripting: 3 veckor
  • Portfolio och entreprenörskap: 2 veckor
  • Grunderna företagsbildning: 1 vecka
  • Spelprojekt 1-3: 25 veckor
  • Praktik: 20 veckor

Föreläsningar kan ske på både svenska och engelska.


ANSÖK HÄR

Antagningskriterierna till kursen är följande:

  • 3 årig gymnasieutbildning mot yrkeshögskola eller motsvarande. Validering av arbetslivserfarenhet är möjlig.
  • Tidigare kunskaper och erfarenheter inom spelutvecklarområdet är meriterande.
  • Ambitions- och motivationsnivå bedöms i det personliga brevet. 

Längd: 2 år

Studietakt: 100 procent

Utbildningsort: Kristinehamn och Karlstad

Start: Augusti 2024

Studiestödsnivå, CSN: Eftergymnasial nivå

Internat: Nej

Avgift: 2 300 kr/termin, i det ingår serviceavgift, resor och studiematerial.

Sista ansökningsdag: 15 april 2024