Start /
Nyhetsrum
Börja med det viktigaste. Skriv i ingressen det viktigaste ur innehållet eller en sammanfattning, så läsaren snabbt får en överblick och koll på vad sidan handlar om.
Varför är besökaren på sidan? (H2)
Sätt dig i läsarens skor och tänk efter – vilket är det kortaste, enklaste och tydligaste sätt som du kan förmedla vad läsaren behöver veta eller göra?
Webbsidan ska ge besökaren service och skapa nytta. Avlägsna dig från tanken: ”På den här sidan ska vi lägga information om…” och tänk istället: ”Tack vare den här sidan ska läsaren kunna …”
Tänk på att: (H2)
- Skriva konkret och vara begriplig.
- Använda ett personligt du-tilltal.
- Skriva tydliga och kärnfulla rubriker.
- Använd punkt- eller numrerade listor där det passar.
- Ange en kontaktperson som kan svara på frågor om innehållet.
- Hjälp läsaren vidare med tydliga länkar.
Kommunikationsplanen är ett bra hjälpmedel.