Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Viktiga förändringar som berör våra beställare

Viktiga förändringar som berör våra beställare

På måndagen 29 april monterades automationsbanan på klinisk kemi i Karlstad ned som ett led i utbytet av både bana och ett större antal analysinstrument.

Vi har nu helt gått över till manuella rutiner, vilket är en mycket stor förändring i vårt arbetssätt och det kräver mycket personella resurser. Vi strävar så gott det går efter att behålla korta svarstider för akutbeställda prover.

Konsekvenser och en vädjan:

• Vi har tidigare informerat om att det inte längre är möjligt att göra tilläggsbeställningar, så det här är bara en påminnelse om det. Likaså att endast en etikett får sitta på varje provrör.
  • Det blir förlängda svarstider för rutinbeställda prover. Provet står i kö och kommer att analyseras, så ta inte om provet för att provsvar saknas.
  • Vi vädjar om att noga selektera av vilka prover som behöver tas, och att vara allmänt restriktiva med exempelvis järnstatus, S-Zink och S-Vitamin D.

En utdragen överklagandeprocess har lett till att stora delar av vår åldrande instrumentpark har många tekniska problem, så det är ytterligare ett skäl till att vi ber om hjälp med detta.

Vid frågor kontakta:
Ann Skarfelt, enhetschef