Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 3 2023

Läkemedelsnytt vecka 3 2023

Ta del av nytt om läkemedel.

Läkemedelsnytt vecka 3 handlar om:

• Högkostnadsskyddet för läkemedel höjt vid årsskiftet
  • Viktigt att tänka på vid beställning av läkemedel som kylförvaras
  • Ny version av regnbågshäftet
  • Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Högkostnadsskyddet för läkemedel höjt vid årsskiftet

Från och med den 1 januari 2023 höjs taket i högkostnadsskyddet för läkemedel från 2 400 kronor till 2 600 kronor. Högkostnadsskyddet för läkemedel gäller för de allra flesta läkemedel på recept och skyddar patienter från höga läkemedelskostnader.

Enligt den nya trappan betalar patienterna aldrig mer än 2 600 kronor under en tolvmånadersperiod för läkemedel och andra varor som omfattas av högkostnadsskyddet.

Högkostnadsskyddet minskar stegvis kostnaden för receptbelagda läkemedel. Den maximala kostnaden för receptbelagda läkemedel som ingår i högkostnadsskyddet är 2 600 kronor under en 12-månadersperiod. Patienten betalar fullt pris för  läkemedel som ingår i högkostnadsskyddet upp till 1 300 kronor. Därefter träder rabattsystemet in. Mellan 1 300 kronor och 2 481 kronor betalar patienten 50 procent av läkemedelskostnaden. Mellan 2 482 kronor och 4 610 kronor betalar patienten 25 procent av läkemedelskostnaden. Mellan 4 611 kronor och 6381 kronor betalar patienten 10 procent av läkemedelskostnaden.

Figur 1: Högkostnadsskyddets olika pris- och rabattnivåer.

Viktigt att tänka på vid beställning av läkemedel som kylförvaras

Läkemedel som kräver obruten kylkedja för leverans till vardag efter helg (exempelvis måndag) behöver packas i speciella kyllådor som är validerade för kylförvaring i upp till 72 timmar. Dessa lådor är stora, dyra och finns i begränsad upplaga hos vår leverantör. Därför är det viktigt att lådorna så snart som möjligt skickas tillbaka till leverantören, så att de kan användas igen till nästa transport av kylläkemedel. Vid leverans av kylvaror resten av veckans dagar packas läkemedel i vanliga lådor med kylinsats.

Beställning av kylläkemedel till dag efter helg behöver så långt det är möjligt minimeras för att minska risken för att regionen står utan viktiga läkemedel. Kyllådor ska också omedelbart skickas tillbaka till leverantören. Båda typerna av kyllådor skickas tillbaka i det ordinarie returflödet från regionen.

Fotografi av blå kyllåda med text Thermosafe på.

Figur 2: Kyllåda validerad för kylförvaring i upp till 72 timmar.

Ny version av regnbågshäftet

Nu finns en ny version av skriften "Behandlingsrekommendationer för vanliga infektioner i öppenvård", även kallad regnbågshäftet, publicerad. Skriften inleds med två avsnitt om tecken på allvarlig infektion hos vuxna och hos barn. Syftet är att läkare och sjuksköterskor i öppenvård och inom telefonrådgivning lättare ska uppmärksamma när det finns risk för ett mer allvarligt förlopp. Därefter följer rekommendationer vid vanliga infektioner hos i övrigt friska individer i öppenvården.

Behandlingsrekommendationer för vanliga infektioner i öppenvård - Folkhälso­myndigheten (folkhalsomyndigheten.se)

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Nytt från sortimentsrådet. För mer information se restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel.

Restnoterat

• Estradot depotplåster
  • Isosorbidmononitrat depottablett

Uppdaterat

• Kloramfenikol salva
  • Ozempic förfylld injektionspenna
  • Bondil uretralstift
  • Amoxicillin tablett

Avslutad restnotering

Niferex orala droppar finns nu åter att tillgå.

Tips!

Skriv ut sidan för att kunna sätta upp informationen i fikarum och andra lokaler vid behov.