Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 17 2024
Sidhuvud med Region Värmlands blomstersymbol och två foton. Ett med en spruta och ett med läkemedelspiller i en ask.

Läkemedelsnytt vecka 17 2024

Information från läkemedelscentrum.

Stora besparingsmöjligheter med Ferinject

I samband med att den nya upphandlingen av läkemedel på rekvisition började gälla den 1 april 2024 ändrades priserna på Monofer lösning 100 mg/ml och Ferinject 50 mg Fe/ml. Ferinject kostar nu hälften så mycket som Monofer. Att använda Ferinject istället för Monofer innebär därmed stora besparingsmöjligheter. Varje vårdenhet rekommenderas därför att ta ställning till om byte till Ferinject kan göras på vårdenheten. Priserna kommer inom kort att uppdateras i rutinen Rekvirering och hantering av intravenöst järn (RUT-11553).

Rekvirering och hantering av intravenöst järn - RUT 11553 (rutin i Vida)

Har du frågor?

Välkommen att kontakta läkemedelsförsörjningsenheten.

E-post: lakemedelsforsorjningsenheten@regionvarmland.se

Läkemedelsförsäkringen - vad gäller?

Läkemedelsförsäkringen (LFF) ger patienter möjlighet att kostnadsfritt söka ersättning för oförutsedda skador orsakade av läkemedelsbehandling. Försäkringen omfattar läkemedel från företag som är anslutna till LFF. Det betyder att patienter automatiskt är försäkrade när de får eller köper läkemedel från företag som är anslutna till LFF. För läkemedelsföretag är LFF en frivillig försäkring, men mer än 99 procent av den svenska läkemedelsförsäljningen omfattas av den.

När gäller försäkringen?

För att försäkringen ska gälla måste det aktuella läkemedlet ha köpts via ett svenskt apotek, från butik med tillstånd att sälja receptfria läkemedel eller lämnats ut från en svensk sjukvårdsinrättning.

Försäkringen gäller framför allt för oförutsedda skador, men skador från kända biverkningar kan också ersättas, om de varit oväntade eller oväntat svåra. Skadan ska vara allvarligare än grundsjukdomen.

Ersättning för skada ges inte om den uppkommit genom missbruk eller feldosering av läkemedel eller olämplig hantering, till exempel om man kört bil efter att ha tagit sömnmedel. Skador orsakade av naturläkemedel och homeopatiska läkemedel omfattas inte av försäkringen.

Hälso- och sjukvårdspersonal är skyldig att informera

Enligt patientsäkerhetslagen är sjukvårdspersonal skyldig att upplysa patienter om LFF. Skadeanmälan måste ske inom tio år från det att patienten slutat ta det aktuella läkemedlet, därefter preskriberas skadan.

I Fass företagsregister anges om ett företag deltar i Läkemedelsförsäkringen. Där går också att se om ett specifikt läkemedel omfattas av Läkemedelsförsäkringen.

Instruktion om hur skadeanmälan görs finns på Läkemedelsförsäkringens hemsida. Det är alltid den skadelidande själv eller ett ombud, som ska göra skadeanmälan.

Läkemedelsförsäkringen (lff.se)

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Här uppmärksammas ny information från sortimentsrådet. Uppdateringar görs löpande.

Uppdaterat restmeddelande

• Isosorbidmononitrat depottablett
  • Lokalanestetika i kombination med adrenalin, injektionsvätska
  • Liraglutid (Victoza) förfylld injektionspenna