Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Samverkan om vården av äldre i norra Värmland
Workshop

Drygt 30 representanter från regionen och kommunerna i norra Värmland i en workshop om samverkan över huvudmannagränser i omställningen till nära vård.

Samverkan om vården av äldre i norra Värmland

Som ett led i omställningen till nära vård träffades förra veckan representanter från primär- och slutenvården och kommunerna i norra Värmland i en workshop. Temat var samverkan samt lokala utmaningar och möjligheter kring vård, stöd och omsorg för gemensamma äldre patienter.

Kommunerna Hagfors, Torsby, Sunne och Munkfors, representanter från Torsby sjukhus, vårdcentraler och Region Värmland deltog. Ulla Hens är verksamhetsutvecklare på Torsby sjukhus.

– Workshopen handlade om vården av äldre och hur vi kan samverka mer och bättre. Vi behöver forum för att träffas och prata om omställning till nära vård över huvudmannagränser. Verksamheterna presenterade sitt nuläge och vilka utmaningar och möjligheter man ser den närmaste tiden framåt.

Två kvinnor bredvid varandra med kaffekopp i handen.

Överläkare Eva Dahlen och verksamhetsutvecklare Ulla Hens från Torsby sjukhus deltog i workshopen.

Målbild och färdplan som grund för diskussion

Länets gemensamma målbild och färdplan för omställningen till nära vård låg sedan till grund för de gruppdiskussioner som följde. Ulla Engström är medicinskt ansvarig sjuksköterska i Sunne kommun.

– Det är alltid intressant att träffa och få ett ansikte på kollegor från andra vårdgivare, säger hon. Vi är på många sätt lika men också väldigt olika och har därför olika behov. I Sunne har vi en egen hemsjukvårdsläkare, vilket är en stor fördel då det löser många frågor direkt. I gruppdiskussionerna upplevde jag ett behov av mer samarbete och möten för läkarkåren i slutenvård och primärvården.

Gruppdialog

Deltagarna delade erfarenheter och utmaningar med framtidens vård i gruppdialoger.

Malin Holm arbetar i Munkfors kommun som medicinskt ansvarig sjuksköterska och rehabiliteringssjuksköterska.

– En fantastiskt bra dag som gav mycket bra information, säger hon. Framför allt visade den en gemensam vilja hos alla som var med att arbeta framåt tillsammans: hur löser, samverkar och arbetar vi ihop för att skapa den mest optimala vården för enskilde, men också för våra verksamheter? Patientens delaktighet är en betydelsefull faktor i förändringen till god och nära vård.

Upparbetade forum för samverkan i norra Värmland

Helene Lysander Skog är utvecklingsledare i Region Värmland och menar att det här finns många upparbetade forum för samverkan som kan användas ännu mer i omställningsarbetet.

– Det mest intressanta var dialogerna kring gemensamma förbättringsområden och hur vi kan jobba ännu mer över huvudmannagränser. Vi kan inte göra som vi alltid gjort - då får vi samma resultat. Jag tycker jag ser en ökad förståelse kring det.

Under workshopen deltog också Annika Dahlgren, verksamhetschef för vårdcentralsområde norra Värmland. Hon håller med om att det finns en bra grund att stå på kring samverkan i norra Värmland med en tradition av att jobba tillsammans.

– Det är viktigt att vi bygger upp lokala forum för dialog inom arbetet med god och nära vård. Det är alltid lättare att lyfta luren och ta kontakt då man träffat varandra. Sedan kan vi alltid bli bättre vilket vi blir genom den här formen av samverkansmöten. Vi behöver förstå varandras olikheter för att kunna hjälpa varandra i vårdens övergångar så att det blir bra både för den som lämnar över och den som tar emot, vilket gör att det blir bra för patienten/brukaren.

Föreläningsbild nära vård

Överläkare Eva Dahlen från sjukhuset i Torsby berättade om utmaningar och möjligheter med utgångspunkt i målbilden för Värmlands omställning till god och nära vård.

Gemensamma utmaningar framöver

Att omställningen till god och nära vård är ett långsiktigt arbete är alla överens om och gruppen var också enig i framtidens främsta utmaningar: fler äldre att ta hand om och rekryteringssvårigheter.

– Vi tar med oss resultatet till nästa NÄSAM, ett samverkansforum mellan kommun och region som sker två gånger per termin. Mitt mål är att vi då ska ta fram gemensamma mål som vi kan följa upp, säger Ulla Hens.

Hur går arbetet med omställningen i norra Värmland generellt skulle du säga Ulla?

– Kring våra äldre har vi bra förutsättningar att lyckas. Vi har en enad syn kring var vi står, vad vi behöver jobba med och ser en gemensam utmaning i det. Omställningen till nära vård är ju ett skifte i både sättet att tänka och arbeta och att ha en samsyn kring utmaningarna och en vilja att jobba tillsammans är en bra början.

Symbol: Framtidens Värmland. Tillsammans utvecklar vi god och nära vård, hälsa och omsorg.

Nära vård i Värmland

Det här är ett exempel på Värmlands arbete i omställningen till god och nära vård. Nära vård är en nationell omställning som handlar om att flytta vård, hälsa och omsorg närmare invånarna. Det är en nödvändig utveckling för att klara av utmaningen med en förändrad befolkningssammansättning som på sikt innebär att färre personer ska ta hand om fler. Arbetet drivs tillsammans av Region Värmland och Värmlands 16 kommuner.

Läs mer på regionvarmland.se/naravard