Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / 5 minuter psykisk hälsa 5 maj-dagen
Föreläsare NSPH

Nathalie Stevens är hjärnkollsambassadör och föreläste om övergrepp, kontrollbeteende, agorafobi och PTSD.

5 minuter psykisk hälsa 5 maj-dagen

Varje år genomför föreningen Hjärnkoll 5 minuter 5 maj-dagen för att synliggöra och väcka intresse för samtal om psykisk ohälsa. Hjärnkolls 15 föreningar i landet uppmärksammar dagen på olika sätt. Årjängs kommun valde att göra ett större evenemang.

I Årjäng föreläste två ambassadörer från Hjärnkoll och höll också i en workshop med personal från individ- och familjeomsorgsförvaltningen, skola, arbetsmarknad- och integration, fritidsgård, bibliotek, socialpsykiatri och hemtjänst.

Lotta Lundin är folkhälsoutvecklare i Årjängs kommun och är nöjd med arrangemanget.

– Jag är så nöjd med upplägget. Föreläsarna var fantastiska, de berörde verkligen och satte fokus på brukarens perspektiv. De föreningar som var på plats delade med sig av sin kunskap och bidrog ytterligare till brukarperspektivet. Många kloka medarbetare bidrog också med sin kunskap och erfarenhet på workshoparna som följde. Vi kommer att följa upp workshopen under en samverkansdag under hösten.

En utvärdering visar också att deltagarna var väldigt nöjda med föreläsarna och dagen. Hjärnkoll samlade in några kommentarer från deltagarna angående berättelserna från hjärnkollsambassadörerna.

Hjärnkollsambassadör föreläste

Nathalie Stevens föreläste om övergrepp, kontrollbeteende, agorafobi och PTSD. Hon berättade också om hur den psykiska ohälsan tog över hennes liv innan hon till slut fick rätt vård och hittade verktygen för att kunna må bättre.

Deltagarna om Nathalie Stevens

• ”Fantastiskt proffsig och bra, berörande och fin"
  • "Mycket stark berättelse. Att våga berätta är viktigt",
  • "Så starkt att berätta om sin resa. Berörde verkligen"
  • "En stark berättelse av en stark kvinna"
  • ”Jätteviktig och stark historia. En förebild"
  • "Intressant föreläsning. Detta pratas det för lite om i samhället"
  • "Jättebra och att fokus blev resan framåt och inte vad hon blivit utsatt för"
Hjärnkollsambassadör som föreläser

Lilian föreläste om sina erfarenheter av sexuella övergrepp, våld i nära relation och missbruk och hur hon vänt mörker till ljus.

Deltagarna om Lilian Hamsch

• "Ärligt, berörande och väldigt bra"
  • "Djup, intensiv, gripande och hoppfull!"
  • "Många känslor och stark historia"
  • "Viktigt att så många som möjligt får höra berättelser som de kan känna igen sig i och därigenom få hjälp"
  • "Många bra perspektiv på hur vi som samhälle kan hjälpa till"
  • ”Du är fantastisk! Vilken överlevare och inspiratör!"
  • "Mycket beskrivande och gripande historia som får åhörare att på ett ingående sätt förstå en livssituation. Jättebra!"

Utställare på plats

På plats fanns också ett gäng utställare från NSPH (Nationell samverkan psykisk hälsa) i Värmland.

Utställare

Representanter från Attention.

utställare

Suicid Zero och föreningen Autism Värmland fanns på plats.

Utställare

Hjärnkoll och EBL-skolan.

Hjärnkoll och 5 minuter 5 maj

Hjärnkolls kampanj 5 minuter 5 maj syftar till att uppmärksamma psykisk ohälsa för att fler ska våga öppna upp och prata om det, för att minska stigma och diskriminerande beteenden.

Läs mer om 5 minuter 5 maj - Hjärnkoll (hjarnkoll.se)