Stöddokument för prövning av barnets bästa

Ska du göra en prövning av barnets bästa med hjälp av vår barnkonsekvensanalysmall? På denna sida finns dokument som ger dig stöd.

Mallen för barnkonsekvensanalys

Mallen för barnkosekvensanalys Word, 80 kB..

Innan du böjar fylla i mallen – kom i håg att ladda ner den och spara den på din egen dator.

Via dokumenten nedan får du vägledning och stöd inför analysen.

Vägledning för barnkonsekvensanalys

Som ett stöd för dig när du fyller i mallen finns en vägledning.

Vägledningen hittar du här Word, 80 kB..

Övriga stöddokument

När du gör en barnkonsekvensanalys kan dokumenten nedan ge dig stöd.

Barnrättsperspektiv inom region Värmland

När du ska genomföra barnkonsekvensanalys ska du titta på vilka artiklar i barnkonventionen som är relevanta för frågan. Här hittar du artiklar kopplade till olika verksamhetsområden som kan finnas både inom regional, kommunal, privat och ideell verksamhet som är till hjälp när du genomför en prövning/barnkonsekvensanalys.

Barnrättsperspektiv inom Region Värmland Word, 197 kB.

Barnrättsperspektiv på inom- och utomhusmiljöer inom hälso- och sjukvården.

Del 1 samlar erfarenheter från regionernas arbete för att inspirera till mer enhetligt barnrättsperspektiv i byggprocess och i utvecklingsarbete som rör inom- och utomhusmiljön. Sammanställningen lyfter olika barnrättsliga perspektiv inför planering, åtgärder, renovering och nybyggnation som rör inom- och utomhusmiljöer inom hälso- och sjukvården, men de mer allmänna råden kan användas av andra verksamheter.
Del 1: Barnrättsperspektiv på inom- och utomhusmiljöer inom hälso- och sjukvården Word, 326 kB.

I del 2 finns vägledande checklistor för ett barnrättsbaserat arbete med inom- och utomhusmiljön som kan användas för att säkerställa barnrättsperspektivet vid såväl nybyggnation, ombyggnation och renovering av hälso- och sjukvårdens lokaler.
Del 2: Vägledande checklistor för ett barnrättsperspektiv på inom- och utomhusmiljöer inom hälso- och sjukvården Word, 215 kB.

Kontakta Region Värmland

För dig som är patient