Start / Samverkan, avtal och vårdval / Närstående och vårdpersonal i relation till någon med svår sjukdom

Närstående och vårdpersonal i relation till någon med svår sjukdom

Temat för de fem utbildningsfilmerna är att vara närstående med olika perspektiv till en person som har svår sjukdom.

Kristina Odén som är psykolog har i över 30 år jobbat med svårt sjuka patienter och mött deras anhöriga. Det är ofta svåra och jobbiga frågor om livet, sjukdomen och döden som det sällan finns något rakt och enkelt svar på. I Samtal 1- 4 har hon diskussioner med kollegor där hon delar med sig av sin kunskap och erfarenhet med perspektiven: Barn som anhörig, nära anhörig, patient och vårdpersonal.

Den femte filmen är framtagen av Region Värmlands kvinnosjukvård i samverkan med sjukhuskyrkan på centralsjukhuset och är en utbildningsfilm som handlar om att mista sitt barn i intrauterin fosterdöd.

Tanken är att filmerna ska ge tips och råd och vara ett stöd för dig som vårdpersonal, och varför inte vara ett diskussionsunderlag tillsammans med dina kollegor.

Du hittar länkar till och kan se filmerna med de olika perspektiven här nedan.