Start / Samverkan, avtal och vårdval / Folkhälsa / Livsvillkor och levnadsvanor / Solvanor / E-utbildningen Så påverkar solen hälsan

E-utbildningen Så påverkar solen hälsan

Region Värmland har tagit fram en e-utbildning för att öka kunskapen om sol och solskador och för att ge dig som arbetar med människor tips på hur du pratar med dem om solvanor.

Varje år får runt 55 000 personer i Sverige hudcancer. Den största orsaken är solens ultravioletta strålar. Hur solen skadar, hur man kan skydda sig och vilka svar vårdpersonal kan ge på frågor från patienter – det är sånt som e-utbildningen lär ut.

E-utbildningen Så påverkar solen hälsan är i första hand till för all personal inom hälso- och sjukvård, men även andra kan ha nytta av den. Både för att förebygga ohälsa hos sig själv och för att prata med människor i olika sammanhang.

Berätta om utbildningen

För dig som vill presentera utbildningen för till exempel medarbetare eller ledningsgrupper finns bildspelet Om e-utbildningen Så påverkar solen hälsan (PowerPoint) Powerpoint, 1 MB..

Så här gör du

Om du är anställd inom Region Värmland bör du gå via intranätet till Utbildningsplattformen där utbildningen finns.

Om du inte jobbar inom Region Värmland hittar du utbildningen här.

Det tar cirka 20 minuter att gå utbildningen, som är indelad i olika pass. För att gå vidare klickar du på pilen i nedre högra hörnet. Då och då under utbildningen får du frågor för att du själv ska kunna hålla koll på vad du kan. Om du vill kan du pausa och fortsätta vid ett annat tillfälle. Och naturligtvis kan du gå utbildningen flera gånger.

Kontakta Region Värmland

För dig som är patient