Start / Service och IT / Medicinsk teknik / NRFit ersätter LUER-koppling för neuroaxiala kopplingar

NRFit ersätter LUER-koppling för neuroaxiala kopplingar

LUER-kopplingar kommer delvis ersättas av NRFit för att undvika felaktiga medicineringar.

Felaktig användning av Luer-kopplingar har lett till allvarliga patientkonsekvenser, inklusive permanenta skador och dödsfall. Detta beror på att samma koppling används för olika ändamål, vilket har lett till felaktig medicinering.

För att förhindra detta kommer alla regioner att införa ISO-standard 80369-6 för neuroaxiala kopplingar, NRFit, senast 31 oktober 2024. NRFit-kopplingar gör vården säkrare genom att förhindra att läkemedel avsett för en specifik administreringsväg kan kopplas till en annan.

NRFit-kopplingar minskar risken för:

• Att medicin, blodprodukter och vätska med mera ges i ryggen (epiduralt/spinalt/intratekalt) när de egentligen är avsedda att ges direkt i blodet.
  • Att läkemedel ges direkt i blodet när det egentligen är avsett att ges i ryggen.

Alla kopplingar som har att göra med neuroaxiala-administreringar (i ryggen) kommer bytas ut. LUER blir kvar som koppling till blod. Efter 1 november 2024 kommer inte några LUER-kopplingar fungera neruoaxialt. Luer-kopplingar kommer att fortsätta att vara en viktig komponent inom många medicinska situationer, framför allt när det gäller för allt kärl- och blodflöde, både in och ut.

Byte i Region Värmland

Införandet av NRFit rekommenderas ske samtidigt i alla regioner under en tvåmånadersperiod (september–oktober 2024). Införandet i Region Värmland kommer ske under perioden 14–31 oktober.

Detta är första gången ett nationellt gemensamt införande av en medicinteknisk produkt sker. Bytet gäller bland annat epidural anestesi, intratekal anestesi, regional anestesi (till exempel plexus-anestesi med och utan kateter), sårinfiltrationskatetrar (för anestesi), lumbalpunktion, avancerad pumpbaserad smärtbehandling (epiduralt/spinalt), intratekal cytostatikaadministrering och myelografi.

Vad händer nu?

Under maj 2024 kommer regionens produktionssortiment med neuroaxiala kopplingar inventeras. Ett frågeformulär som alla verksamheter behöver hjälpa till att besvara kommer skickas ut via mejl. Inventeringen ska ge svar på hur patienter med neuroaxiala kopplingar hanteras på mottagningar, avdelningar och i hemmet?

OBS! Det är viktigt att besvara formuläret även om verksamheten inte använder neuroaxiala kopplingar då även det är viktig information i inventeringen.

Om NRFit-kopplingen

För att undvika felkopplingar utvecklades den nya ISO-standarden 80369-6 och godkändes internationellt redan 2016. Denna standard definierar nya krav för medicinteknisk utrustning, till exempel för spinal- och epiduralanvändning. I stället för den allmänna Luerfattningen har varje systemspecifik komponent en egen fattning som inte är kompatibel med andra fattningar.

Illustration av kopplingarna NRFit och LUER

Adaptrar ska endast användas till blood-patch, eftersom riskerna med att kunna koppla ihop Luer med NRFit är så stora. Det finns fortsatt risk för feladministrering av läkemedel, till exempel om fel läkemedel dras upp i en NRFit-spruta, eller om en påse/behållare kopplas till ett administreringsset av NRFit-typ.

Frågor och svar

Bytet gäller lumbal- spinal- och epiduralkanyler och tillhörande set; framför allt sprutor, proppar och uppdragningskanyler. Även nedanstående utrustning som främst används på IVA berörs:

• Ventrikel- och spinaldränage
  • Sprutpumpar