5.1 Var görs återköp och byten?
Återköp och byten hjälper vi till med på Värmlandstrafiks försäljningsställen. Det går inte att återköpa eller byta biljetter ombord på Värmlandstrafiks bussar eller tåg.
5.2 Enbart registrerade resekort
Vi kan bara återköpa reskassa eller period om du har registrerat ditt resekort. Vid återköp kontrollerar vi kortnumret mot registrerade uppgifter, för din säkerhets skull.
5.3 Ångerrätt
Lagstadgad ångerrätt, enligt distans- och hemförsäljningslagen (2005:59), är inte tillämplig på avtal som avser transporter varför köp av biljetter genom vår webbutik och vår app egentligen inte medför någon ångerrätt. Men vi väljer ändå att ha samma återköps- och bytesregler i alla våra försäljningskanaler.
5.4 Enkelbiljett
Vi återköper eller byter inte enkelbiljetter. (Undantag vid felköp, se Fel och reklamationer).
5.5 Förköpsbiljett
Vi återköper eller byter inte förköpsbiljetter. (Undantag vid felköp, se Fel och reklamationer).
5.6 Mobilbiljett
Mobilbiljett, som ännu inte aktiverats, återköper du själv direkt i Värmlandstrafiks app.
Biljetter sparas lokalt i din telefon och vid nyinstallation av någon av våra appar, till exempel vid byte av telefon, försvinner dina biljetter. Kontakta vårt kundcenter så hjälper vi dig återfå värdet av biljetterna. Mer än 365 dagar gamla biljetter ersätts inte.
5.7 Reskassa
Återköp gäller endast för registrerat kort. Vid återköp kontrollerar vi kortnumret mot registrerade uppgifter. Du behöver kunna legitimera dig. Beloppet på reskassan betalar vi tillbaka via girering till bankkonto. Vi betalar inte tillbaka avgiften för kortämnet.
5.8 Periodbiljett som inte aktiverats
Återköp gäller endast för registrerat kort. Vid återköp kontrollerar vi kortnumret mot registrerade uppgifter. En oaktiverad period på Värmlandskort och Resekort återköper vi till fullt värde. Värdet av perioden ersätter vi i första hand i form av reskassa. Om du inte vill ha kvar kortet tar vi in det, men vi betalar inte tillbaka kostnaden för kortämnet. Vi återbetalar värdet av perioden via girering till bankkonto.
5.9 Aktiverad 30-dagars biljett
Vi återköper eller byter en aktiverad biljett de 3 första dagarna. 10 procent av biljettens pris räknas av per dag. Från och med dag 4 inget återköp. Värdet av perioden ersätter vi i första hand i form av reskassa om du har din periodbiljett på resekort. Har du perioden i Värmlandstrafiks app så återbetalar vi restvärdet till ditt bankkonto.
5.10 Flex 10/60
Oanvänd Flex 10/60 (med alla 10 resdagar kvar) återköps inom ett år från inköpsdatum. Flex 10/60 med 9 resdagar kvar återköps inom startad 60-dagarsperiod. Återköp sker av resterande dagar. Värdet av dagarna ersätter vi i form av reskassa om du har ditt Flex 10/60 på resekort. Har du Flex 10/60 i Värmlandstrafiks app så återbetalar vi restvärdet till ditt bankkonto. Flex 10/60 med färre än 9 resdagar kvar återköps inte.
5.11 Dygnsbiljett (24 eller 72 timmar)
Vi återköper oaktiverad 24- eller 72-timmarsbiljett. Om du har periodbiljetten på resekort återbetalar vi till reskassa. Har du den i Värmlandstrafiks app så återbetalar vi till ditt bankkonto. Aktiverad period återköps inte.
5.12 Sommarbiljett
Återköps inte.
5.13 Terminsbiljett skolungdom
Återköp av terminsbiljett kan göras de första 30 dagarna.
5.14 Årsbiljett
Återköp av årsbiljett kan göras de första tre månaderna. Du mister årsbiljettsrabatten. Avslutsdatum räknas från och med den dag vi får meddelande om att perioden ska avslutas. Restvärdet betalas tillbaka i form av reskassa eller via girering till bankkonto.
5.15 Pausa årsbiljett (365 dagar)
Det går inte att göra paus i en årsperiod. I sådana fall avbryter vi perioden och återbetalar restvärdet. Du mister rabatten.
5.16 Årsbiljett (365 dagar) via arbetsgivare
Återköp och byten: restvärdet betalas via kreditfaktura till arbetsgivaren. Avslutsdatum räknas från och med den dag vi får meddelande om att perioden ska avslutas.
5.17 Du kan få återköpa din periodbiljett vid stora ändringar i trafiken
Vid stora ändringar i vårt trafikutbud som sker med kort varsel kan du ha rätt att återköpa återstående värde på din periodbiljett under förutsättningar att ändringarna i trafiken har stor betydelse för dig och att du inte hade kunnat förutse ändringarna när du köpte periodbiljetten. Du har i sådana fall rätt till återbetalning för tiden från att vi har tagit emot ditt meddelande om att du vill lämna tillbaka det. Du kan dock inte få tillbaka värdet av din periodbiljett vid trafikstörningar som vi själv inte har kunnat påverka, som exempelvis vid svåra väderförhållanden.
Återbetalningsbeloppet baseras på priset för periodbiljetten delat med det antal dagar som perioden gällde, till exempel delas priset för en 30-dagarsperiod med 30. Beloppet multipliceras sedan med återstående antal dagar av perioden.