Prissättningen på biljetter i länen runt om i Sverige ser väldigt olika ut och det är svårt att jämföra dem med varandra. Vi vet exempelvis att våra periodbiljetter för hela länet ligger i den övre prishalvan nationellt, medan våra enkelbiljetter för tätort är bland de billigare i Sverige. Olika län har också olika betalningsmodeller för sina biljetter, såsom zoner, faktiska ressträckor, avstånd fågelväg eller samma pris i hela länet, vilket gör det svårt att jämföra priser med varandra.
Olika län har också olika förutsättningar och ambition vad gäller antal turer och trafik i hela länet. Har du ett lågt trafikutbud kanske biljetten kosta mindre, har du många linjer och turer runt om i länet kostar biljetten kanske mer.
En annan faktor som påverkar kostnaden för trafiken är hur många som bor i länet och var de bor och vilka förutsättningarna då är för att leverera en bra och attraktiv kollektivtrafik för alla invånare i länet. Trafiken på landsbygden kräver sina lösningar, stadstrafiken andra.
Är du ett län med många större städer, eller har du mycket trafik som passerar ditt län för att nå större städer, är det kanske också flera trafikbolag som delar på kostnaden för trafiken, medan exempelvis vi i Värmland bekostar hela vårt regionaltågsystem på egen hand.
Prissättningen beslutas politiskt av Region Värmlands fullmäktige samt kollektivtrafiknämnd (som även beslutar om trafiken) och bygger också därför på politiska ambitioner för ett tillgängligt Värmland på kort och lång sikt.