Till startsidan
Start /Res med oss /Sjukresor och färdtjänst /Färdtjänst Karlstads kommun

Färdtjänst Karlstads kommun

Färdtjänst är kollektivtrafik för dig som inte kan resa med vanlig kollektivtrafik på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning. Du behöver ha färdtjänsttillstånd för att resa med färdtjänst.

Du behöver ha färdtjänsttillstånd för att resa med färdtjänst. Här hittar du e-tjänster och ansökningsblanketter.

Om du har en funktionsnedsättning som gör att du har stora svårigheter att förflytta dig själv eller att resa med allmänna kommunikationer under minst tre månader, kan du ha rätt till färdtjänst.

För att få din ansökan om färdtjänst prövad krävs att du är folkbokförd i Karlstads kommun. Färdtjänsthandläggarna kan komma att begära läkarintyg från dig i samband med färdtjänstansökan.

Ansök via e-tjänst

E-tjänst - ansök om färdtjänst elektroniskt

Ansök via pappersblankett

När du fyllt i din blankett skickar du den till:

Region Värmland
Färdtjänsten
Lagergrens gata 7A
652 14 Karlstad

Beställ resa via telefon

054-21 77 00 (öppet dygnet runt)

Du får vid bokningstillfället reda på när du blir upphämtad. Din tid kan justeras fem minuter före eller efter utsatt tid.

Ange vid beställning

  • Namn
  • Personnummer
  • Telefonnummer du kan nås på
  • Tid för hämtning eller när du senast ska vara framme, det vill säga när du behöver stiga av.
  • Om du har en medresenär/ledsagare med dig.
  • Om du behöver extra hjälp, till exempel hämtas eller lämnas inne eller hjälp att bära kassar eller bagage.
  • Om du vill göra ett kort stopp vid kyrkogården i högst 15 minuter.
  • Du kan redan nu beställa tid för återresa.

Beställ resa via app

Du som kund eller ombud kan hantera färdtjänstresor i Karlstads kommun genom appen Drip Traveller Karlstad. Här kan du enkelt boka och avboka resor samt se bilens position.

Följ denna manual så är du snart i gång och kan börja använda appen!

1. Ha ditt kundnummer redo

Du behöver ha ditt befintliga kundnummer till hands när du bokar digitalt. Om du inte vet vad du har för kundnummer kan du kontakta din färdtjänsthandläggare så hjälper vi dig. Ring oss på 054-540 46 10, vi har telefontid på vardagar klockan 09.00-12.00.

2. Ladda ner appen

Ladda ned appen ”Drip Traveller Karlstad” som Android-app från Google Play eller iPhone-app från App Store.

3. Aktivera ditt konto

För att komma i gång med tjänsterna i appen följer du stegen nedan. Du kan ha appen på flera enheter (mobiltelefon eller läsplatta), samma steg gäller då för varje enhet:

  • När du öppnar appen blir du ombedd att skriva in ditt kundnummer.
  • Därefter klickar du på knappen ”Hämta SMS-kod”.
  • Ange koden som du får i ett sms plus en pinkod på fyra siffror som du själv väljer.
  • Nu är ditt konto aktiverat och du kan logga in.

4. Beställ resa

Välj ”Beställ resa” i menyn och fyll i resans start och mål, datum samt tid och ange om tiden är önskad avresetid eller när du behöver vara framme. Du kan också lägga till behov och medresenär om ditt färdtjänsttillstånd medger det.

  • Beställ och vänta på att appen letar efter förslag på resa. Du blir sedan ombedd att bekräfta resan.
  • Du får en bokningsbekräftelse i appen, du hittar den under Resedetaljer (fliken Översikt). Här kan du också avboka din resa.

5. Vid kommande inloggningar

När du aktiverat ditt konto på en enhet behöver du enbart ange ditt kundnummer och den fyrsiffriga pinkod som du valt i samband med kommande inloggningar. Har du varit inloggad den senaste timmen loggas du in automatiskt.

Manual Drip Traveller Karlstad (pdf) Pdf, 775 kB.

Om du hellre vill boka via en vanlig webbsida på datorn går det också fint, här är adressen till den sidan: karlstad.dripbydrt.com/traveller-app

Boka i god tid

Beställ din resa i god tid, gärna dagen innan. Om du får förhinder, tänk på att avboka din resa senast en timme före avresetid, annars kan du behöva betala resan i efterhand.

För dig som är ombud

Registrera dig som ombud

Du som är ombud för en resenär kan också använda appen. Kontakta DRT Solutions appsupport så hjälper de dig att registrera dig som ombud (kontaktvägar nedan). Du behöver också resenärens kundnummer för att aktivera ditt konto och logga in.

Du kan registrera dig som ombud för flera färdtjänstkunder, när registreringen är klar kan du enkelt växla mellan de olika personerna.

Ladda ner appen, aktivera konto och logga in

Ladda ned appen.

  • Ange resenärens kundnummer och kryssa i att du är ombud.
  • Därefter klickar du på knappen ”Hämta SMS-kod”.
  • Ange koden som du får i ett sms plus en pinkod på fyra siffror som du själv väljer. Nu är ditt konto aktiverat och du kan logga in.
  • Nästa gång du loggar in behöver du enbart ange kundnummer plus den fyrsiffriga kod du valt. Är du ombud för flera personer spelar det ingen roll vems kundnummer du använder vid inloggningen.

Beställ resa

Nu kan du göra ärenden åt de personer som du är ombud för. Hur du beställer resa kan du läsa om under punkt 4 ovan.

Kontakta appsupporten vid problem

Om du skulle stöta på problem med appen kan du vända dig till DRT Solutions appsupport. Kontakta dem genom att ringa 046-272 52 55 på vardagar klockan
08.00-16.00.

Prislista för färdtjänst

Prislistan gäller från och med 11 december 2022.

Vuxen, från 20 år:

 


Totalpris inom Karlstads kommun från bostadsadressen

Totalpris för resa utanför Karlstads kommungräns 0-10 km

Totalpris för resa utanför Karlstads kommungräns 11-20 km

Totalpris för resa utanför Karlstads kommungräns 21-30 km

0-15 km

46 kr

67 kr

93 kr

118 kr

16-25 km

48 kr

72 kr

98 kr

124 kr

26-35 km

51 kr

75 kr

101 kr

127 kr

36 -45 km

59 kr

82 kr

108 kr

134 kr

46-

63 kr

87 kr

112 kr

138 kr 

Barn och ungdom upp till och med 19 år:

 


Totalpris inom Karlstads kommun från bostadsadressen

Totalpris för resa utanför Karlstads kommungräns 0-10 km

Totalpris för resa utanför Karlstads kommungräns 11-20 km

Totalpris för resa utanför Karlstads kommungräns 21-30 km

0-15 km

28 kr

51 kr

77 kr

103 kr

16-25 km

29 kr

54 kr

79 kr

105 kr

26-35 km

32 kr

57 kr

82 kr

108 kr

36 -45 km

35 kr

60 kr

85 kr

111 kr

46-

38 kr

63 kr

89 kr

114 kr 

Medresenär betalar samma avgift som den färdtjänstberättigade. Medresenär under 12 år reser kostnadsfritt.

Extra hjälp innebär att man hämtas/lämnas inne eller får hjälp med kassar. Detta bokas vid beställning och kostar 10 kr om man inte är beviljad denna hjälp. Om du behöver extra hjälp av chauffören trots att ledsagare medföljer kan du betala för tjänsten.

Månadskort för arbets- och studieresor kostar 799 kr/månad. Det gäller inom Karlstads kommun eller max 3 mil från bostadsadressen. Individuell bedömning sker genom ansökan till Färdtjänsthandläggarna.

Alla som är färdtjänstberättigade har möjlighet att köpa ett Resekort - Färdtjänst special. Kortet är personligt och gäller på alla bussar, Karlstadsbuss och Värmlandstrafik samt Båtbussar inom zon 350. Kortet köps på Kundcenter Busstationen, Drottninggatan 43.
Färdtjänst special kostar 370 kr för 3 månader.

Resekort färdtjänst special Karlstad

Du kan förbetala dina färdtjänstresor genom att sätta in pengar på Region Värmlands bankgirokonto 175-6956 för Färdtjänst. På bankgiroavin kryssar du i rutan förbetalt och fyller i belopp samt personnummer och namn på den färdtjänstberättigade. Du som är beviljad månadskort kryssar i rutan för Månadskort och skriver 799 kronor.

Vid internetbetalning anges personnummer på den färdtjänstberättigade samt om det är månadskort eller förinbetalning på meddelanderaden. Det kan ta upp till fem arbetsdagar innan vi fått dina pengar och du kan resa med förbetalningen.

Avgiften för din resa dras från den inbetalda summan när du genomför resan. För att kontrollera saldot på kontot kontakta färdtjänsthandläggarna.

Är du som färdtjänstresenär i behov av färdtjänstresor vid tillfälligt besök i en annan kommun? Då kan du före besöket beställa kuponger som gäller för resor i den kommunen. Kupongerna gäller på de flesta platserna i landet.För att beställa kuponger ska du i förväg kontakta våra färdtjänsthandläggare. Du hittar kontaktuppgifterna längst ned på sidan. Beställ senast 1 vecka innan du ska resa. Du kommer sedan att få dina kuponger hemskickade per post.Priset är 3 kr för varje påbörjad km, dock lägst 60 kr. Resan gäller max 50 km. Boka din resa i god tid.

Frågor och svar om färdtjänst

Du som på grund av funktionsnedsättning, som inte är tillfälligt, har väsentliga svårigheter att förflytta dig eller åka buss på egen hand, kan beviljas färdtjänst. Funktionsnedsättningen ska vara bestående i minst tre månader. Rätten till färdtjänst beslutas av färdtjänsthandläggare.

Färdtjänst regleras i lagen om färdtjänst (1997:736).

Färdtjänstkarta Karlstad

Som färdtjänstberättigad har du rätt att åka inom hela Karlstads kommun samt tre mil utanför kommungränsen. Resan måste alltid börja eller sluta i Karlstads kommun. För längre resor måste du ansöka om riksfärdtjänst.

Klicka här för att se kartan som en större bild. Pdf, 375 kB.

Du får ta med max två väskor eller kassar, som chauffören enkelt ska kunna bära med sig i en vända. Om du beställer extra hjälp, kan chauffören hjälpa dig att bära ditt bagage till och från bilen. Husdjuren får tyvärr inte följa med under resan, med undantag för ledarhund eller servicehund. Resenären får själv ta med bur eller specialanpassat bälte.

Du kan betala på tre olika sätt.

  • Med pengar när du sätter dig i bilen.
  • Med kontokort i bilen.
  • Förbetalning, sätta in pengar på vårt bankgiro. Då dras pengarna automatiskt när du åker.

Du får åka ett obegränsat antal resor alla tider på dygnet under den period ditt färdtjänsttillstånd är giltigt.

Sjuk- och behandlingsresor gäller endast inom Karlstads kommun. Sjuk- och behandlingsresor till annan kommun omfattas inte av färdtjänsten. Vid sådana resor kontaktar du Värmlandstrafiks beställningscentral på telefon 0771-32 32 00.

Om du behöver extra hjälp under resan än vad chauffören kan ge, kan du få ha med en ledsagare. Behov av ledsagare är enligt färdtjänstlagen knutet till resan. Beslut om ledsagare fattas av färdtjänsthandläggare. Du utser själv ledsagare, denne reser kostnadsfritt och måste stiga på/av vid samma adress som du. Under resan ska ledsagaren kunna ge dig den hjälp du behöver och ledsagaren får därför inte själv vara färdtjänstberättigad. Om du behöver extra hjälp av chauffören trots ledsagare kan du betala för tjänsten.

Som färdtjänstberättigad har du alltid rätt att ta med en medresenär som betalar samma pris som du. Medresenären får inte ha behov av egna hjälpmedel eller själv behöva hjälp av chauffören. Barn under 12 år åker gratis, meddela detta vid bokning.

  • Chauffören hämtar och lämnar dig vid dörren i markplan.
  • Chauffören hjälper dig in i och ut ur bilen.
  • Chauffören hjälper till med bagage, hjälpmedel och sätter fast säkerhetsbältet.

Om du behöver extra hjälp ska du beställa det när du bokar din resa. Det innebär att chauffören i de flesta fall kan hämta och lämna dig inne. Om du inte är beviljad extra hjälp får du betala en avgift för hjälpen. Om du behöver hjälp att ta dig uppför eller nedför en trapp använder chauffören en så kallad trappklättrare. Denna tjänst måste vara beviljad av färdtjänsthandläggare och kan inte utföras i alla trappor.

Tillstånd till färdtjänst beviljas för viss tid eller tillsvidare efter individuell prövning och kan återkallas. Det skickas ut en påminnelse cirka 6 veckor innan färdtjänstbeslutet går ut. Kontakta färdtjänsthandläggarna om du byter hjälpmedel eller om något annat händer som kan påverka färdtjänsten.

Resorna i färdtjänsten samplaneras och du samåker med andra. Detta kan innebära omvägar och ändrade restider. Omvägstiden kan vara upp till 45 minuter plus restiden.

Resorna utförs med personbilar och specialfordon, det vill säga minibussar.

För att hålla god kvalitet på färdtjänsten genomför vi kundundersökningar. Du kan bli uppringd och få svara på några frågor angående din resa. Dina synpunkter är viktiga i vårt förbättringsarbete. Deltagandet är anonymt och det är frivilligt att medverka.

Här hittar du information kring hanteringen av dina personuppgifter. Hantering av personuppgifter (pdf). Pdf, 82 kB.

Kontakta färdtjänsthandläggare

Telefontid: Helgfri måndag-fredag 09.00-12.00
Telefon: 054-540 46 10.
E-post: fardtjansten@karlstad.se

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?