Till startsidan

Kyrkerud Artist in Residence Årjäng – KAiRÅ 2025

KAiRÅ (Kyrkerud Artist In Residence Årjäng) är en plats för konstnärlig fördjupning, möten och kunskapsutbyten. Varje år bjuds en konstnär in för att bo på skolan och utveckla sitt konstnärskap.

Kvinna klädd i svart sitter på pall i atlejé.

Sigrid Soomus är årets KAiRÅ-konstnär

Sigrid Soomus, född 1997, arbetar med skulptur som en fysisk och sinnlig bearbetning av kropp, rum och tanke.

Sigrid är utbildad vid Konsthögskolan i Malmö. Hennes process utgår från handen – från beröringen, från materialets motstånd och möjligheter. Det är i det taktila och i det kroppsnära som tanken tar form, genom repetition, närvaro och arbete.

Materialen är en central del av hennes praktik. Hon arbetar bland annat med trä, stål och latex – material med starka egenskaper. Material som kräver dialog och ett nära samspel. Hantverket och bearbetningen är inte bara tekniska moment, utan en metod för att förstå.

Genom att pröva, forma och följa materialens inneboende logik söker hon efter det som ännu inte har en form, men som kan ta plats genom det skulpturala. Sigrids skulpturer är ofta storskaliga och rör sig i det icke-föreställande, vilar i sin inre logik och riktning. De befinner sig i ett fält där det kroppsliga möter det mentala, där det fysiska blir en väg till tanke och känsla.

I sitt arbete strävar Sigrid efter att skapa tillstånd snarare än svar – rum där något kan anas, erfaras och uppstå.

Sigrid har ställt ut på bland annat KHM1 Gallery och ska medverka i en grupputställning på Skissernas museum i höst.

Allowable Lean.

Sigrids egna ord om sitt skulpterande

– För mig är skulpterandet ett sätt att tänka genom händerna – ett lyssnande till materialet, där kroppen får vara både verktyg och mottagare. Jag närmar mig materialet utan att vilja tvinga fram något. Istället följer jag dess riktning, dess motstånd och möjligheter. Det finns något sårbart och intensivt i det arbetet – ett behov av att erfara med kroppen snarare än enbart med blicken. Att känna hur materialet talar och hur det för samtal tillbaka. Skulpterandet är för mig ett kroppsligt och rumsligt språk, där beröring och närvaro är centrala. Genom materialet låter jag formen växa fram i relation till det den består av – det hårda och det mjuka, det tunga och det följsamma, det aggressiva och det stilla.

– Processen är avgörande. Det faktiska görandet, repetitionen, förskjutningarna. Jag arbetar ofta i serier – där en form föder nästa, där skulpturer får påverka och spegla varandra. I min ateljé bearbetar jag flera verk samtidigt, när en form är i ett osäkert stadium, vänder jag mig till en annan. På så sätt hålls tanke och kropp i rörelse – en cirkulär dialog mellan idé, kropp
och material.

– Skulpturerna rör sig mot att vara en närliggande gestaltning av något ännu odefinierat – som om de bär på en antydan, ett minne eller en förnimmelse, utan att behöva klargöra exakt vad. Det är i detta tillstånd av öppenhet jag vill befinna mig – där formandet inte är ett svar, utan en fortsatt fråga

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?