Region Värmland / Nyhetsarkiv / EU identifierar stora miljöutmaningar i ny klimatrapport
Man som arbetar på en åker.

EU identifierar stora miljöutmaningar i ny klimatrapport

Den 11:e mars publicerade Europeiska miljöbyrån (EEA) sin rapport, vilken de menar är den första europeiska klimatriskanalysen.

EEA är en EU-byrå vars uppgift är att tillhandahålla god och oberoende information om miljön, samt att stödja den hållbara utvecklingen. Rapporten identifierar vilka klimatrelaterade utmaningar Europa står inför, för att därigenom skapa en grund för EU:s kommande policyprioriteringar.

Omedelbara åtgärder är nödvändiga

Rapporten framhåller att utan omedelbara åtgärder kommer klimatförändringarna att orsaka betydande skador för Europa. Tidigare ovanliga perioder av extremvärme blir allt vanligare, och rapporten menar att de ekonomiska kostnaderna enbart för kustnära översvämningar kan komma att överstiga 1 biljon euro årligen mot slutet av detta århundrade.

Rapporten identifierar 36 klimatrisker som delas in i 5 breda kluster: ekosystem, livsmedel, hälsa, infrastruktur samt ekonomi och finans. Hälften av de risker rapporten pekar ut kräver omedelbara åtgärder där 8 av dem är särskilt akuta. De allra mest pressande åtgärderna inkluderar bevarandet av ekosystem samt skyddet av människor och infrastruktur mot översvämningar och skogsbränder.

Klimatriskerna varierar betydligt mellan olika regioner och rapporten pekar ut södra Europa som en särskild drabbad region. För norra Europa är de regioner som är beroende av jord- och skogsbruk extra känsliga för klimatförändringar.

Lokala och regionala aktörers roll i klimatanpassningen

Även och rapporten betonar de många klimatrelaterade utmaningar Europa står inför, framhåller den även att EU och dess medlemsländer har gjort stora framsteg i att förstå och förbereda sig för de kommande klimatriskerna. EU:s strategi för klimatanpassning, antagen 2021, har spelat en viktig roll i dessa framsteg. Strategin syftar till att förbättra implementeringen av klimatanpassningsåtgärder inom olika policyområden.

Vidare understryker rapporten vikten av regionala aktörers lokalkännedom för att identifiera platsspecifika utmaningar, vilket underlättar en effektiv implementering av olika klimatanpassningsåtgärder. Region Värmland är aktiv i anpassningsarbetet genom att driva ett strategiskt miljöarbete som utgår från miljöplanen för åren 2021-2025. Miljöplanen fokuserar på att minska organisationens miljöpåverkan och syftar till att stärka miljö- och hållbarhetsarbetet i hela länet.