Region Värmland / Nyhetsarkiv / Föräldrar lindrar smärtan när spädbarn provtas. Nypublicerad sammanställning av den senaste forskningen inom föräldraledd smärtlindring och smärtskattning.

Alexandra Ullsten är en av forskarna bakom en uppdaterad kunskapsöversikt av den senaste forskningen inom så kallad föräldraledd smärtlindring där föräldrar kan lindra sitt nyfödda barns smärta vid provtagningar genom exempelvis en kombination av hud-mot-hudkontakt, amning och nynnasång.

Alexandra Ullsten är fil.dr. och musik- och bildterapeut anställd på Hälsa och rehabilitering på Centralsjukhuset i Karlstad. Hon är huvudförfattare till en nyligen publicerad översiktsartikel om vad föräldrar kan bidra med när det gäller smärtlindring i samband med smärtsamma provtagningar och vårdprocedurer på spädbarn.

Artikelns innehåll

Artikeln önskar uppmärksamma vården på att det är vetenskapligt bevisat att smärtlindring som föräldrar bidrar med är ett av de mest effektiva sätten att lindra spädbarns smärta vid upprepade smärtsamma provtagningar. Forskningen är enig om att hud-mot-hudkontakt och amning är effektiva smärtlindrande metoder, effektivare än glukos, både var för sig men ännu bättre i kombination. Båda metoderna kan implementeras omgående utan några risker och extra kostnader. Och när föräldern kombinerar hud-mot-hudkontakt och amning med att även nynna för sitt barn före, under och efter en procedur, lugnar hon effektivt både barnet och sig själv, vilket underlättar för föräldern att vara en trygg, tillgänglig och kärleksfull anknytningsperson för barnet i en utmanande situation. Föräldraledd smärtlindring är kostnadseffektivt och skräddarsytt.
Forskning visar också att föräldrar vill, kan och har ett behov av att skydda sitt barn mot smärta vid olika procedurer men att det även finns en del praktiska och strukturella hinder för att införa föräldraledd smärtlindring på bred front. Några av hindren är brist på lokala och nationella riktlinjer som inkluderar föräldrarna i spädbarnens smärtvård samt vårdpersonalens attityder till föräldrainvolvering och stressiga arbetsförhållanden. Men det största hindret är brist på kunskap hos både vårdpersonal och föräldrar om den effektiva smärtlindrande resurs som föräldrar kan vara för sitt barn vid provtagningar och vaccinationer.

Forskning som ger effekt i det kliniska arbetet

Alexandra Ullsten arbetar även kliniskt som musikterapeut på bland annat Neonatalavdelningen på CSK, där hon stöttar föräldrar i deras samspel med sitt sjuka spädbarn och i att använda föräldraledd smärtlindring, där även förälderns nynnasång inkluderas, i kombination med andra farmakologiska insatser.

– Häromdagen sa en nybliven mamma så här till mig när hennes barn skulle vaccineras: ”när de sticker nålen i mitt barn är det som om de stack en nål rakt in i mitt hjärta”, säger Alexandra Ullsten.

Denna mamma använder numera kombinationen hud-mot-hudkontakt och nynnasång vid alla de procedurer som hennes för tidigt födda spädbarn genomgår under veckan. Mamman säger att både hon och barnet blir lugnare av hud-mot-hudkontakten och vaggsången.

Kunskap en förutsättning för inkludering

Kunskapsöversikten redovisar också vad vården kan göra rent praktiskt för att systematiskt inkludera föräldrarna i spädbarnens smärtvård. Det handlar återigen om kunskap – uppdaterad forskningsbaserad kunskap om föräldraledda metoder hos var och en inom vården som möter barn och deras föräldrar i smärtsamma sammanhang. Det handlar också om att vårdpersonalen ska kommunicera denna kunskap till föräldrarna så att både föräldern och barnet får redskap att hantera och om möjligt förhindra smärtan. Det är dessutom viktigt med engagerat interprofessionellt samarbete och samsyn hos vårdpersonalen kring att involvera föräldrar i smärtlindringen, att uppdatera de lokala riktlinjerna kring dessa metoder, att modernisera och bygga nyföddhetsavdelningar som välkomnar föräldrar och inte minst att samhället gör det ekonomiskt möjligt för föräldrar att vara med sitt sjuka spädbarn dygnet runt.

Länk till artikel

Alexandra Ullsten, Marsha Campbell-Yeo, Mats Eriksson: Parent-led neonatal pain management—a narrative review and update of research and practices