Region Värmland / Nyhetsarkiv / Nyhetsbrev 4 • oktober 2022
Sjukhus och användarikon.

"Hux flux sitter lampknappen och pappershållaren där de ska"

Nyhetsbrev 4 • oktober 2022

Om arbetet med att skapa framtidens Centralsjukhus och utvecklingen av den värmländska hälso- och sjukvården

Vilka behov finns av samtalsrum där anhöriga och vårdpersonal kan genomföra jobbiga samtal?

Hur är betydelsen av ett högriskrum på infektionskliniken?

Var ska en avdelning placeras för att vården ska bli så effektiv som möjligt?

Vilka mått ska avloppen från huset ha?

Hur många leveranser av personalkläder kommer tas emot till textilförråden?

Hur stora ska hissarna vara?

När man planerar för ett projekt av Nya CSK:s omfattning är ingen frågeställning för stor – eller för liten – för att inte behöva tänkas in.

Faktum är att de ”mindre” frågorna som var lampknappen ska sitta eller hur långt från toalettstolen som pappershållaren ska skruvas upp som får vårt stora arbete att bli relevant och verklighetsförankrat för många.

"Många frågor varför vi jobbar med förändring nu"

Men för de av oss som jobbar med planeringen ”under huven” – med hur vi utvecklar sjukvården, hur vi utformar lokaler och funktioner för att optimera vårdens förutsättningar, med materialval, dimensioner på husstomme, logistikplanering och så vidare – är den där lampknappen en långt senare fråga.

Just nu är vi i ett skede där frågeställningarna handlar om de vi nämnde i inledningen.

Under hösten inleder infektionskliniken, intensivvårdsavdelningen, neurologin, kardiologin arbeten med att utveckla och förändra sina verksamheter mot bakgrund av att vi skapar ett i stor utsträckning nytt sjukhus.

Många frågar varför vården jobbar med förändring nu när det är runt tio år kvar tills lokalerna kommer att stå klara. Stor del av utvecklingsarbetet går ut på att lägga en färdplan för hur vården ska utvecklas – om vi till exempel tror att epidemier ökar och vi således behöver fler högriskrum på infektion, om intensivvårdsavdelningen ska ligga närmare operation eller ha kort avstånd till röntgen – och med avstamp i det identifiera hur lokalutformning bidrar till de önskade arbetssätten.

"Under hösten har Nya CSK gått in i en ny fas"

Allt det här har i sin tur betydelse för måtten på hissarna, var avloppsledningarna ska dras och så vidare. Och det behöver avgöras nu då en stor och högteknologisk sjukhusbyggnad kräver sina år att planera och bygga.

Under hösten har Nya CSK gått in i en ny fas. Vi har involverat ett antal entreprenörer som bidrar med ovärderlig kompetens inom allt från vårdutveckling till teknisk funktion och huskonstruktion. Tack vare dem har vi kunnat lägga i en ny växel och detaljerat våra förberedelser ytterligare.

Vi rör oss i bra fart framåt och vi vet vart vi vill. Hux flux sitter både lampknappen och pappershållaren där de ska.

Porträtt

Lena Gjevert