Region Värmland / Nyhetsarkiv / Kultur- och bildningsnämnden i korthet 7 mars 2023

Kultur- och bildningsnämnden i korthet 7 mars 2023

Kultur- och bildningsnämnden hade idag sitt sammanträde på Värmlands Museum. Bland besluten fanns ett godkännande om att lämna över arkivmyndighetsansvaret till regionstyrelsen samt fördelning av statligt stöd till värmländska kulturverksamheter.

Regionstyrelsen föreslås ta över som Arkivmyndighet

Kultur- och bildningsnämnden har hittills haft ansvaret för regionens arkivverksamhet, och formellt varit arkivmyndighet. Idag godkände nämnden en förändring i reglementet vilket innebär att ansvaret för denna verksamhet flyttas till regionstyrelsen. Slutligt beslut kommer att tas av regionfullmäktige.

Argumenten för förändringen är att samla Region Värmlands informationshantering. Arkiven hänger nära ihop med diarium, informationssäkerhet, IT-säkerhet och systemstöd vilket hanteras inom regionstyrelsens ansvarsområde. En flytt är också rätt i strävan att skapa större tydlighet mellan förvaltning och nämnder.

Årsredovisning kultur- och bildningsnämnden 2022

Kultur- och bildningsnämnden visar ett överskott på 0,6 miljoner kronor för helåret 2022 och därmed ett balanserat resultat.

Statligt stöd till värmländska kulturverksamheter

Sedan 2013 fördelar Region Värmland det statliga stödet till en rad kulturverksamheter i länet. Hela potten för 2023 är på 63 803 000 kronor i år och det är en förstärkning med en dryg miljon jämfört med i fjol.

Statsstödet fördelas så här:

• Wermland Opera – 41 902 000 kronor
  • Västanå Teater – 4 860 000 kronor
  • Riksteatern Värmland – 524 000 kronor
  • Värmlands Museum – 8 104 000 kronor
  • Rackstadmuseet – 506 000 kronor
  • Kristinehamns konstmuseum – 506 000 kronor
  • Föreningsarkivet Värmland – 567 000 kronor
  • Värmlands företagshistoriska – 394 000 kronor

Region Värmlands kulturavdelning beviljades statsbidrag på sammanlagt 6 440 000 kronor för bland annat biblioteksverksamhet, hemslöjdsverksamhet, bild- och formverksamhet och filmkulturell verksamhet.

Sofia Magnusson (S)
Ordförande kultur- och bildningsnämnden