Region Värmland / Nyhetsarkiv / Nu erbjuds vaccination mot influensa till fler

De flesta som rekommenderas vaccination mot influensa har nu vaccinerat sig. Nu öppnar tidsbokningen upp för fler.

Nu erbjuds vaccination mot influensa till fler

Personer som har ökad risk att få allvarlig sjukdom eller avlida om de får influensa bör vaccinera sig mot säsongsinfluensa varje år. I år har över 35 000 personer vaccinerat sig i Värmland och fler än 15 000 är inbokade för vaccination kommande veckor. Nu öppnar tidsbokningen upp för fler.

–Vi har nu erbjudit vaccin till de som behöver det mest och kan därför utöka erbjudandet om vaccination även till personer som inte tillhör en så kallad medicinsk riskgrupp, säger verksamhetschef Birgitta Sahlström.

Förutom ålder är vissa kroniska sjukdomar och tillstånd samt graviditet riskfaktorer för svår influensa. Det är särskilt viktigt under pågående pandemi att uppnå en hög vaccinationstäckning mot influensa bland personer i så kallad riskgrupp, men också personal som arbetar inom vård- och omsorg.

Totalt har nu över 35 000 personer vaccinerats mot influensa i Värmland, och fler än 15 000 är inbokade för vaccination.

–Jag vill också påminna dig som rekommenderas vaccination men som ännu inte boka en tid för vaccination att göra det. Det tar cirka två veckor att få ett bra skydd. Du kan också passa på att vaccinera dig mot covid-19 vid samma tillfälle om du ännu inte gjort det, säger verksamhetschef Birgitta Sahlström.

Boka tid för vaccination

Vaccination erbjuds på länets vaccinationsmottagningar.

Här kan du läsa mer om vilka som rekommenderas vaccin mot influensa och boka tid för vaccination (1177.se).

Vaccination mot influensa är gratis för alla som rekommenderas vaccin, och kostar 274 kronor för övriga.

Du kan också vaccinera dig mot covid-19 vid samma tillfälle. Vaccination mot covid-19 är gratis.

Här kan du läsa mer om vaccination mot covid-19 (1177.se)