Start / Samverkan, avtal och vårdval / Folkhälsa / Folkhälsoveckan / Konferensen Barn och ungas inflytande

Konferensen Barn och ungas inflytande

Konferensen för Folkhälsoveckan 2024 genomförs torsdag 25 april klockan 9–16. Konferensens fokus är Barn och ungas delaktighet och inflytande måste öka.

Konferensen arrangeras under Folkhälsoveckan 2024. Folkhälsoveckan har temat Tillsammans för barn och ungas hälsa.

Genom att ta oss an utmaningarna tillsammans och lägga störst vikt på det främjande arbetet kan vi vända en för många negativ prognos. Tillsammans kan vi skapa goda förutsättningar för att fler barn och unga ska må bra.

Under veckan arrangeras flera frukostseminarier med olika fokus varje dag. Konferensens fokus är Barn och ungas delaktighet och inflytande måste öka.

Tid och Plats

Tid: Torsdag 25 april klockan 9–16 med incheckning från klockan 8:30.

Plats: Hotel Gustaf Fröding, Höjdgatan 3 i Karlstad,

Målgrupp

Konferensen vänder sig i första hand till personer som kan påverka arbetet för barn och ungas hälsa. Du kanske tar beslut i region, kommun eller idéburen verksamhet eller arbetar med verksamhetsutveckling. Naturligtvis är även du som inte arbetar inom de områdena välkommen för att få ökad kunskap.

8:30–09:00 Incheckning, frukostmacka och mingel

Checka in i entrén och passa på att äta en macka.

09:00–09:25 Inledning

Carl Hast, moderator
Sofia Magnusson
, ordförande, kultur- och bildningsnämnden, Region Värmland
Ordförande, Värmlands idéburna
Anna Beata Brunzell, folkhälsochef, Region Värmland

09:25–10:30 "De säger att de vill veta vår åsikt, men sen lyssnar de inte på vad vi säger"

Stina Scott, projektledare och Evelina Kjellström, engagemangsutvecklare, Youth 2030

Hur kan vi arbeta med delaktighet och inflytande som faktiskt skapar förändring?

10:30–10:50 Fruktpaus

Vi gör paus för lite frukt och möjlighet att prata med nya och gamla bekanta.

10:50–11:50 Samskapande som verktyg i arbetet med unga i utanförskap – för inflytande och välbefinnande

Frida Jonsson, docent i folkhälsovetenskap, Umeå universitet

Presentationen tar avstamp i en svensk fallstudie som studerat kommunala arbetsmarknadsinsatser för unga som varken arbetar eller studerar. Baserat på denna forskning diskuteras betydelsen av att genom samskapande metoder inte enbart underlätta ungas etablering utan också främja deras inflytande och välbefinnande.

12:00–13:00 Lunchbuffé i restaurangen

Lunchen serveras i restaurang Emilia. Passa gärna på att prata med bordsgrannen om vad ni hört under förmiddagen.

13:00–14:00 Inspirationsföreläsningar

• Ungas makt i Värmland
    Ellen Fristam Elvin, William Rantala, unga regionutvecklare, Region Värmland
    Sara Emsevik, barnrättsstrateg, Region Värmland
    Nicklas Rask, utvecklingsledare, Region Värmland
  • Att fråga på riktigt – Hur man låser upp superkraften i barn och ungas visioner
    Andreas Stjärnhem, innovation manager, Sticky Beat
  • De unga har talat – men sen då?
    Kristina Stolare, stiftspedagog, barn och unga, Svenska kyrkan, Karlstads stift
    Frida Amundsson, stiftskonsulent, Svenska Kyrkans Unga, Karlstads stift
    Om att ta vara på barn och ungas tankar om framtidens kyrka.
  • Att skapa delaktighet och inflytande för de yngsta barnen
    Veronica Nytomt, förskolelärare och föreläsare

14:00–14:20 Ser du mig?

Sofia Wirzén, danskonstnär, Värmdans
Cathrine Kolping, danskonstnär, Värmdans

Sofia och Cathrine framför ett dansstycke som handlar om hur psykisk ohälsa påverkar både individen och personerna runtomkring.

14:20–14:45 Fika och mingel

Passa på att mingla med personer som du ännu inte pratat med.

14:45–15:45 Workshop

Anna Rydborg, verksamhetsutvecklare, Värmlands idéburna

15:45–16:00 Avslutning

Carl Hast, Ellen Fristam Elvin och William Rantala.

Kostnad

Ingen deltagaravgift tas ut.

Om du anmäler dig men uteblir tillkommer en kostnad.

Anmäl dig här senast 15 april.

Om du anmäler dig men inte kan komma är det viktigt att du avanmäler dig så att någon annan kan få din plats.

Om du inte avanmäler dig får du betala en avgift.

Arrangör

Konferensen arrangeras i samverkan mellan Värmlands idéburna och Region Värmland.

Kontakt för frågor om anmälan:
asa.henriksen@regionvarmland.se

Kontakt för frågor om konferensen:
marika.andersson@regionvarmland.se

Hållbar konferens

Region Värmland strävar alltid efter att följa våra riktlinjer för miljö och hållbarhet, vid både interna och externa konferenser.

Gustaf Fröding hotell och konferens

Vi har konferensen på Gustaf Fröding Hotell & Konferens med adress Höjdgatan 3 i Karlstad. Det är en Svanenmärkt anläggning, vid östra infarten till Karlstad.

Konferensen har vi i Värmlandssalen, på våning 1.

Fikar gör vi utanför Värmlandssalen och äter lunch gör vi i Restaurang Emilia på våning 1.

Så hittar du till konferensen

Gustaf Fröding Hotell & Konferens finns på Höjdgatan 3 i Karlstad. Karta.

För dig som kommer i bil finns parkeringsplatser precis utanför byggnaden.

Du som åker buss kan ta busslinje 2, 4 eller 10 från centrum. Busslinje 10 stannar vid hotellet, hållplats Gustaf Fröding. Linje 2 och 4 stannar vid hållplats Sidogatan med cirka 7 minuters promenad till hotellet. Tidtabeller.

Lunch

Dagens lunch äter vi restaurangen. Det serveras buffé med tre varmrätter samt sallad. Den ena varmrätten är vegetarisk.

Miljömärkning

Tryckt material som konferensen lämnar ut är tryckt på miljömärkt papper.

Tillgänglighet

Konferenslokal och restaurang är på våning 1.

Hörslinga finns i lokalen.

Det finns information om matens innehåll.

Hotellet har både könsneutrala, könsuppdelade och rullstolsanpassade toaletter.

I anmälan till konferensen finns möjlighet att anmäla specielkost eller andra behov.

Hashtagg

När du publicerar text eller foton om konferensen – tagga gärna med #folkhälsaivärmland.

Om Folkhälsoveckan 2024

Kontakta Region Värmland