Stepping on ska få färre på fall

Karlstads kommun erbjuder kursen Stepping on som främst riktar sig till äldre medborgare som har varit med om en fallolycka eller är oroliga att vara med om en. Olika professioner samverkar för att förebygga fallolyckor hos äldre.

Inspirationen till kursen kommer från ett fallpreventitonsprogram och studier från universitetet i Sydney. Under åtta veckor får kursdeltagarna information om allt från kost och medicin som påverkar balansen – till träning med fysioterapeut för att stärka viktiga muskelgrupper.

Olika professioner för att ge samlad kunskap

Olika professioner deltar och pratar vid olika tillfällen för att fånga in alla områden som kan påverka balansen. Vid första kurstillfället fick deltagarna träffa rehabundersköterskan Malin, fysioterapeuten Joseph och rehandsassistenten Kristijan.

– Studier visar att programmet ger 31 procent mindre risk att ramla. Det är ju jättemycket, berättar Malin entusiastiskt.

Hon fortsätter:

– Här kan deltagarna exempelvis få tips hur de kan ta sig upp från ett fall, och under kurserna kan de även få testa att lägga sig ner och ta sig upp med personal på plats som hjälper dem upp.

Positiv respons och stort intresse

– Detta är ett viktigt förebyggande projekt för att förlänga den självständiga tiden. Vi har fått in jättemånga anmälningar och vi hoppas på ännu fler, säger Linda.

Mer information och kontakt via vof.steppingon@karlstad.se