Till startsidan
Start /Service och IT /Måltider och livsmedel /Måltid till patient i Arvika, Karlstad och Kristinehamn

Måltid till patient i Arvika, Karlstad och Kristinehamn

Information om hur vårdpersonal beställer patientmåltider, antingen som brickmåltid, matlåda eller fleximat.

Så beställer du

Du beställer via kostdatasystemet Matilda. Läs mer om beställningsrutiner här på sidan.

Observera att på grund av höjda priser eller varubrist kan en vara ha tagit slut eller ha längre leveranstid. I Matilda får du då förslag på alternativ.

Matilda

Observera att brickmåltider inte kan beställas till Kristinehamn.

Måltiderna dukas på bricka av storköksenheten på Centralsjukhuset i Karlstad och levereras kall i matvagnar som har plats för 24 matbrickor.

Matvagnar körs ut av logistikenheten och dockas för uppvärmning i anslutning till vårdavdelningarna.

Uppvärmning sker enligt tidsschema som är bestämd av avdelningen.

Patientmenyerna kommer du åt från Matilda. Du hittar dem i högerkolumnens dokumentlista.

Stopptider

Kosttyperna ordinarie, laktosfri, glutenfri, vegetarisk, flytande, timbal, mag- och tarm samt barnmeny

Arvika:

  • Frukost senast 14.00 dagen innan.
  • Lunch senast 08.00 dagen innan.
  • Middag senast 12.00 dagen innan.

Karlstad:

  • Frukost senast 14.00 dagen innan.
  • Lunch senast 08.00 samma dag.
  • Middag senast 12.00 samma dag.

Kosttyperna vegan, gelé, mjölkproteinfri, jodreducerad, proteinreducerad, FR40g samt personlig kost

Arvika:

  • Frukost senast 14.00 dagen innan.
  • Lunch senast 06.00 dagen innan.
  • Middag senast 06.00 dagen innan.

Karlstad:

  • Frukost senast 14.00 dagen innan.
  • Lunch senast 06.00 samma dag.
  • Middag senast 06.00 samma dag.

Komplettering

Arvika:
I god tid innan klockan 14.30 samma dag, då leveransen går iväg från storköket på Centralsjukhuset i Karlstad. Komplettering görs via Matilda eller genom att ringa kökets huvudtelefon. Matlådor för komplettering finns också att hämta i skafferiet.

Karlstad:
Matlådor för komplettering finns att hämta i skafferiet.

Leverans

Måltider levereras samma dag eller dagen efter beroende på måltid, se stopptiderna ovan.

Obs! Glöm inte att avbeställa

Glöm inte bort att avbeställa i Matilda om patienten inte behöver måltiden, så att vi minskar matsvinnet och kostnader. Du har åtkomst till Matilda dygnet runt och kan avbeställa fram till respektive stopptid.

Ändring och felanmälan av matvagn i Arvika och Karlstad

Felanmäl, beställ och support (intranät)

Maträtterna består av varierad husmanskost med inslag av vegetariska alternativ. Till många av rätterna kan man välja potatismos istället för ris, potatis eller pasta.

Menyerna byts ut vår och höst.

För matlåda med en portion består menyn av 10 olika rätter på en rullande sju-veckors period.

För matlåda med sju portioner består menyn av 14 olika rätter på en rullande sju-veckors period.

Stopptider

Köket ska ha fått in beställningen senast tisdag klockan 16.00 veckan innan leverans.

Leverans

Matlådor levereras nästkommande vecka under onsdag eller torsdag.

Fleximat är en måltidslösning som innebär att patienten kan äta sin måltid under dygnets alla timmar för att öka sin nutritionsstatus. Måltiderna lagerhåller ni på er avdelning och frukosten tillagas i avdelningsköket.

Stopptider

Mer information kommer.

Leverans

Mer information kommer.

Åtkomst

För att kunna använda Matilda behöver du en inloggning. Kontakta vår assistent på storköksenheten för hjälp.

E-post: administrationkost.csk@regionvarmland.se

Spara som favorit på intranätet

Samlad information om Matilda finns på intranätet. Där kan du också spara sidan som favorit.

Du hittar Matilda i Region Värmlands verktygslista (Intranät)

Manualer

Manualer finns att läsa när du har loggat in i Matilda.

Storköksenheten, Centralsjukhuset (CSK)

Huvudtelefon, alla dagar 06.30-14.30.
Telefon: 010-831 50 69

Order livsmedel samt förrådsinformation, vardagar 07.15-15.00.
Telefon: 010-831 51 24

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?