Region Värmland / Nyhetsarkiv / Ansök om residensvistelse i biblioteksmiljö

Foto av Nina Simonen (bilden har redigerats).

Ansök om residensvistelse i biblioteksmiljö

Region Värmland, i samarbete med Kils-, Kristinehamns- och Storfors kommun erbjuder nu tre professionella kulturutövare möjligheten att arbeta på och med kommunernas bibliotek under två månader.

Nu har du som är verksam inom slöjd/konsthantverk, skrivande eller dans möjlighet att ansöka om en 2 månaders lång residensvistelse under hösten i biblioteksmiljö. Du som söker ska vara bosatt och/eller yrkesverksam i Värmland.

Ansökningsperioden är 6 april till och med 1 maj. Du får besked senast under vecka 20.

Residensvistelserna är del i satsningen Biblioteket som demokratisk arena. Satsningen ägs av Kulturavdelningen, Region Värmland, med stöd av Kulturrådet.

Vårt gemensamma offentliga rum

Biblioteket utgör en stor del av vårt gemensamma offentliga rum. Berättandet och berättelserna finns i litteraturen på hyllorna såväl som i alla människor som rör sig i bibliotekets miljöer. Genom att erbjuda kulturutövare residensvistelse på bibliotek vill Region Värmland ge möjlighet till utforskande av biblioteket som plats, skapa förutsättningar för möten och ge skapandeprocessen utrymme mitt i vårt offentliga rum, synligt för människor i deras vardag.

– Tänk om en person som inte är van att uppleva kultur får möjlighet att upptäcka dansen, eller slöjden eller skrivandet för första gången tack vare sitt biblioteksbesök och blir förälskad i det. Vilka dörrar det kan öppna! Det hoppas vi uppnå genom den här satsningen, säger Frida Närman biblioteksutvecklare på Region Värmland

I samarbete med värmländska kommuner

I höst erbjuds residens i Kils-, Kristinehamns och Storfors kommun för tre olika kulturella inriktningar; slöjd/konsthantverk, skrivande och dans.

– Vi tror och hoppas också att residenset med tydlighet kommer visa att kultur i alla dess former har en naturlig plats även i en mindre kommun och att bibliotekets roll som kulturnav stärks än mer, säger Michael Nordeman bibliotekschef på Storfors kommun.

Plats och inrikning

• Kils bibliotek söker en slöjdare/konsthantverkare som genom sitt hantverk arbetar med biblioteket som mötesplats. Under din vistelse arbetar du för att tillgängliggöra slöjd/konsthantverk för bibliotekets besökare.
  • Kristinehamns bibliotek söker en författare, dramatiker, poet eller dig som på annat sätt arbetar inom skrivande. Under din vistelse arbetar du för att lyfta ungas berättande och intresse för skrivande.
  • Storfors bibliotek söker en dansare som tillsammans med kommunens invånare utforskar Storfors historia och framtid. Processen växer fram mellan dig och Storforsborna.

Läs mer och ansök

Om bibliotekresidens och ansökan.