Region Värmland / Nyhetsarkiv / Erbjudande om att boka lektioner i Dansmatte

Erbjudande om att boka lektioner i Dansmatte

Region Värmland stödjer verksamheten Dansmatte som erbjuds från förskola till årskurs 3. Fram till den 15 december är bokningen kostnadsfri.

Dansmatte är ett komplement till den traditionella undervisningen och är en alternativ inlärningsmetod. Fördjupning i geometri, klockan, multiplikationstabellen, hälften-dubbelt och övningar med 10 kompisar sker med hjälp av kroppen och rörelser.

Det är ett sätt att befästa matematiska begrepp genom kropp och gestaltning med sina klasskompisar. När man lär med kroppen så befäster man kunskap bättre och eleven får en lärdom som den sedan kan relatera till på olika sätt.

Syftet är att de ska se mönster och öka förståelsen för de matematiska begreppen. För en del passar det bäst att sitta tyst med penna och bok, andra behöver färger och musik, eller som i dansmatten röra sig in i kunskapen.

Lektionsexempel

Eleverna arbetar till exempel med att skapa geometriska former. Att tillsammans skapa en rektangel med kroppen eller enbart få använda fötterna för att skapa en triangel. Vi arbetar även med procent och bråk (begrepp om hälften och dubbelt) genom att dela upp rummet i olika delar. Detta kan göras genom att till exempel hoppa genom halva rummet för att sedan i mitten byta till att gå. Exempel på vanliga frågeställningar att arbeta med

• När musiken stannar så ska vi skapa siffran fem med hela kroppen. Hur ser din femma ut?
  • I lokalen pekas en tidslinje ut från talet 0 till 100. Vi gör en uträkning
    där ditt svar till exempel blir 21. Vart på tallinjen tycker du att du ska
    placera dig?
  • Hur kan vi skapa formen kvadrat med kroppen?
  • Klockan har slagit sex, vart är lilla respektive stora visaren? Lilla visaren får lägga sig ned på golvet och stora visaren får stå ståtligt inne i klockan.

Region Värmlands erbjudande om Dansmatte

Kostnadsfritt vid bokning senast den 15 december.

• Lektionstid cirka 50 minuter.
  • Minimum 2 lektioner per bokat datum.
  • Det enda som behövs är tillgång till är en fri golvyta och ett gäng
    nyfikna barn och pedagoger.

Detta kostnadsfria prova-på-tillfälle kan leda till en överenskommelse om en fortsättning som under våren 2023 subventioneras till 50 procent av Region Värmland. Det finns ett max för antalet subventioner, så först till kvarn.

Det är Sandra S Johansson som leder Dansmatte. Hon har undervisat i Dansmatte sedan 2013, och ger fortsatt regelbundna lektioner till lågstadieklasser. Hon är utbildad musikalartist och har även en legitimation som danslärare på gymnasiet och har diplom i Dans för Hälsa.

Gör din bokning genom dansutvecklare Linda Löfgren, kulturavdelningen, se kontakinformation nedan.