Region Värmland / Nyhetsarkiv / AiR Värmland - boksläppet är nära!

Artists in Residence är en vacker bok som har formgetts av Fredrik Åkum. Katarina Averås har varit redaktör och skribent.

AiR Värmland - boksläppet är nära!

Tolv konstnärsresidens på fyra år. Det är AiR Värmland. Nu finns vistelserna dokumenterade i en bok och det blir bokrelease på Värmlands Museum torsdag den 18 april.

Artists in Residence Värmland är sju lokala konstnärsresidens där tolv konstnärer och konsthantverkare har utforskat och arbetat med utgångspunkt i specifika platser. Projektets syfte har varit att utveckla infrakstrukturen för bild och form i Värmland, att långsiktigt stärka invånarnas möljigheter till ett varierat kulturliv samt att öka samverkan mellan aktörer och bredda konstnärers och konstverksamheters nätverk.

AiR Värmland genomfördes 2019-2023 av Region Värmland i samverkan med verksamheter, föreningar och kommuner i länet.

I boken möter vi alla deltagande konstnärer, de lokala värdskapen och projektledningen i samtal där de öppenhjärtligt delar sina erfarenheter och upplevelser.

Boksläpp på Värmlands Museum den 18 april

Du som är nyfiken på att veta om AiR Värmland och vill bläddra i boken är varmt välkommen till boksläppet på Värmlands Museum den 18 april kl
15.00-17.00
. Det blir en festlig stund när vi får ett smakprov på innehållet i boken. Det kommer att presenteras av några av de som deltagit i AiR Värmland.

Här är de sju platserna och konstnärerna som haft residensvistelser:

• Gustavsfors 2019: Konstnärerna Sara Nielsen Bonde och Sidsel Bonde och konstnärskollektivet ”Innan luften går ur”
  • Alsters herrgård 2019. Konstnären Mia Andersson.
  • Alma Löv 2021: Konstnärerna Mila Teshaieva och Lovisa Ringborg.
  • Kristinehamns kommun, Marieberg 2021-2022 Konstnären Anna Linnea Liljeholm
  • Konstnärernas kollektivverkstad Karlstad 2022: Konstnärerna Eliska Kovacikova och Rolf Gustafsson
  • Kyrkerud i Årjäng 2023: Konstnärerna Julia K. Persson och Malin Lin Nordström
  • Rackstadmuseet i Arvika 2022: Konstnärerna Sarka Zahalkova och Toril Redalen