Till startsidan
Start /Nyhetsarkiv /En kulturell testbädd med täta kontakter i Europa

Observera att nyheten publicerades för över sex månader sedan. Information kan därför helt eller delvis vara inaktuell.

Brunskog var i centrum när professionella kulturskapare, aktiva inom turismområdet och andra som vill utveckla kulturupplevelser i bygden möttes för att spåna idéer. EU-projektet Culturality drivs i Värmland av filmutvecklare Stefan Barkman och hemslöjdsutvecklarna Kajsa Stinnerbom och Sara Olsson.

En kulturell testbädd med täta kontakter i Europa

I mitten av maj, precis när liljekonvaljen gjort sitt intåg, blev Brunskog en del av EU-projektet Culturality. Det handlar om landsbygd, kultur, turism och utveckling och projektet pågår i hela 4 år, fram till i mars 2028. Region Värmland är en av 13 parter i 9 länder, den enda i Sverige. I projektet är Värmland = Sverige!

Det är kulturavdelningen, genom hemslöjdsutvecklarna Kajsa Stinnerbom och Sara Olsson och filmutvecklare Stefan Barkman som driver projektet.

– Culturality är ett EU-projekt inom Horizon, vilket är deras forsknings- och innovation-program. Region Värmland är en testbädd och har tät kontakt med flera av de universitet som ingår i projektet, vilket är stimulerande och ger flera perspektiv, säger Sara Olsson.

Det bubblade i Brunskog

Till denna första större mötesplats, som gick under namnet Det bubblar, var kulturskapare, föreningsaktiva och tjänstepersoner från turistbranschen och kommunen inbjudna. På frågan om varför platsen blev Brunskog säger Kajsa Stinnerbom att de sökte en plats med goda förutsättningar.

– Brunskogs hembygdsgård har en lång erfarenhet av kulturarvsarbete och det finns behov av att utveckla nya aktiviteter för besökare även under lågsäsong. I bygden runt Brunskog bor och verkar många slöjdare, konsthantverkare och andra kulturaktörer. De blir en drivande kraft i den processen.

Arrangörerna är nöjda med dagen.

– Det var härligt att se ett så starkt engagemang och att höra många intressanta röster. Det är viktigt att ge utrymme för samtal över olika kulturområden. Både vilja och kunskap finns och genom Culturality har vi möjlighet att koppla samman olika krafter, säger Kajsa Stinnerbom.

Brobygrafiska skapar digital plattform

Region Värmland arbetar i alla delar av projektet men har ett huvudansvar i delprojekt om storytelling. Det handlar om att utveckla metoder för storytelling för slöjdare och konsthantverkare i Värmland, bland annat genom både platsbaserade och helt digitala upplevelser.

En testbädd har genomförts under vintern i samarbete med ett tjugotal studenter som utbildar sig inom digital design på Brobygrafiska. De fick som en del i sin utbildning i uppdrag att skapa en digital plattform för att främja värmländskt kulturhantverk, med turister som målgrupp.

I mitten av april var Stefan Barkman och Kajsa Stinnerbom, Region Värmland tillsammans med representanter från Visit Värmland och Compare på plats i Sunne för att ta del av resultatet av sex gruppers skapande av olika kreativa plattformar.

–Vi fick ta del av många kreativa idéer och presentationer. Vi fick inblick i hur digital design för interaktiva plattformar går till och vilka möjligheter de medför samt vikten av det estetiska arbetet som ligger bakom en sådan produkt, säger Stefan Barkman.

De värmländska projektledarna säger att de redan efter ett år har fått utökat samarbete med partners i Europa. Nu närmast kommer de att bearbeta de idéer och förslag som kom upp under mötesplatsen och i andra sammanhang. Under hösten kommer det arbetet att fördjupas och nästa vår går de in i en fas i processen med lab där idéerna ska bli verkstäder.


Faktaruta

Huvudägarna för Culturality finns i Spanien. Övriga deltagarländer är Estland, Norge, Rumänien, Italien, Portugal, Skottland och Slovenien. Länk till webbsida Region Värmland

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?