Region Värmland / Nyhetsarkiv / Ett nytt kreativt utvecklingsuppdrag

Ett nytt kreativt utvecklingsuppdrag

Kreativ kraft heter det nya utvecklingsuppdrag som nu utlyses av Region Värmlands kulturavdelning.

Det är en fortsättning på de uppdrag som tidigare annonserats och genomförts under benämningen Kreativ karantän och Kreativ omstart. Regionen bidrog under 2020 och 2021 med cirka 2 600 000 kronor för att stärka professionella kulturskapare under och efter pandemin.

– Det är värdefullt att kunna fortsätta och bidra till att kulturella och kreativa branscher i Värmland kan utvecklas och växa efter de tuffa pandemiåren. Denna utlysning är bred och vänder sig till samtliga inriktningar som finns inom regionens kulturavdelning, säger kultur- och bildningsnämndens ordförande Elisabeth Kihlström.

Sex kulturella inriktningar

Utvecklingsuppdragen kan sökas av den som är verksam i Värmland inom bild och form, slöjd, konsthantverk, litteratur, dans och film. Uppdraget kan handla om att fördjupa sitt eget skapande, utforska en metod eller idé - enskilt eller gemensamt med andra.

Frida Närman som är tillförordnad enhetschef på kulturavdelningen säger att Värmland har ett fantastiskt kulturliv och regionen vill möta de behov och det engagemang vi sett inte minst i tidigare utlysningar.

– Vi vill stimulera till fortsatt konstnärlig förnyelse och kvalitet. Då behöver vi också vara med och skapa förutsättningar för att kulturskapare ska kunna arbeta fokuserat, pröva nya tankar och testa idéer. Genom Kreativ kraft hoppas vi bidra till att ge fler möjlighet till just det, säger Frida Närman.

Det är ansökningarnas art som kommer att bestämt exakt hur många kulturskapare som kommer att erbjudas uppdrag. Varje uppdrag kan maximalt få 50 000 kronor.

Läs mer om utlysningen i Kulturavdelningens nyhetsflöde.