Region Värmland / Nyhetsarkiv / Kreativ kraft ger 27 nya utvecklingsuppdrag till kulturskapare

Kreativ kraft ger 27 nya utvecklingsuppdrag till kulturskapare

Region Värmlands kulturavdelning mottog hela 96 ansökningar efter utlysningen Kreativ kraft. Av dem har 27 utvecklingsuppdrag nu beviljats, de involverar drygt 40 kulturskapare och satsningen som kulturavdelningen gör motsvarar 1 245 000 kronor.

Region Värmland har tidigare berättat om utlysningen Kreativ kraft som skedde tidigare i höstas. Den vände sig till kulturskapare som är verksamma i Värmland inom bild och form, slöjd och hantverk, konsthantverk, litteratur, dans och film.

Frida Närman, tillförordnad enhetschef på kulturavdelningen, säger att satsningen görs för att bidra till att ge fler kulturskapare möjlighet att arbeta fokuserat, pröva nya tankar och testa idéer.

– Målet är att skapa förutsättningar så att de kan fördjupa och utveckla sin konstnärliga praktik.

Frida och hennes kollegor har haft en rolig men tuff urvalsprocess.

– Det har varit fantastiskt att få ta del av alla dessa otroliga idéer och samtidigt såklart väldigt svårt att behöva säga nej till flera av dem. Responsen visar hur mycket kreativ kraft som finns bland kulturskaparna i Värmland.

Att stärka professionella kulturskapare

Kreativ kraft är en fortsättning på de uppdrag som tidigare annonserats och genomförts under benämningen Kreativ karantän och Kreativ omstart. Syftet har varit och är fortsatt att stärka professionella kulturskapare och att bidra till att kulturella och kreativa branscher kan utvecklas och växa.

Kulturskapare och deras uppdrag

• Jon Wentzel: Filmmusik - utveckling, komponering, inspelning och leverans
  • Johan Berthling: FIRE WOOD
  • Karl-Anton Svensson: Utveckling inom virtuell produktion
  • Tomas Holmberg: Ombytta kroppar
  • Theresa Widjeskog: Ahlman: 5 slöjdfilmer

• Therese Henner: Naturens avtryck
  • Kristine Thenman och Joel Stuart Beck: Gräv där du står - en studie i lokala lertillgångar
  • Carina Haglund: Stor filtad matta
  • Ann-Charlotte Boholm Wall: Skapa mervärde för besökarna till skulpturparken på Wiksfors bruk och 15-meterspålarna vid bygdegården i Långserud
  • Michael Sandström: Intarsia i serieform

• Ana Strandberg: SLÄPP
  • Ola Stinnerbom och Jesper Blomgren: Samer i Värmland = sant
  • Sofia Wirzén: Våga fråga!
  • Agneta Lace: Using singing and music skills to enhance movement and dance practics
  • Dag Hultcrantz: Utforskande av triangulärt sceniskt drama med keramiska ljudskulpturer, två "blåsare" och en danskonstnär

• Jessica Stuart-Beck: Skriva och illustrera en barnbok
  • Jonas Gazell: Ensamseglaren