Region Värmland / Nyhetsarkiv / Nio slöjdare får Region Värmlands utvecklingsuppdrag Handkraft

Nio slöjdare får Region Värmlands utvecklingsuppdrag Handkraft

Nu är det klart vilka slöjdare som får Region Värmlands utvecklingsuppdrag Handkraft. Satsningen som bidrar till att nå FN:s globala hållbarhetsmål Agenda 2030 innebär att slöjdarna får 50 000 kronor till vardera utvecklingsuppdrag.

Det var i oktober månad som utlysningen skedde som vände sig till verksamma i Värmland inom slöjd eller konsthantverk. Hemslöjdsutvecklare Kajsa Stinnerbom säger att den här typen av uppdrag är viktigt för enskilda slöjdare och för Värmland som region och det är en del av att främja kulturarvet.

– Med Handkraft vill vi stärka de professionella slöjd- och konsthantverkarna i Värmland och ge möjlighet att utveckla idéer och fördjupa sig inom sina respektive områden. Det finns en stor bredd i tekniker och material bland de som fått uppdrag med allt från rustningssmide, broderi och damastvävning till pappersblommor och näver i dräktskick, säger Kajsa Stinnerbom.

I utlysningen stod det att uppdraget kan handla om att fördjupa eget skapande, utforska material, metod eller en idé - enskilt eller gemensamt med andra. Det kan även ha fokus på fördjupning i pedagogiskt arbete mot barn och unga.

Utvecklingsuppdraget ska vara slutfört i september 2024.

Bidrar till hållbarhetsmålen i Agenda 2030

Nitton ansökningar kom in och nio personer har beviljats uppdraget. Beslutet togs av enhetschef Oda Larsson vid regionens kulturavdelning tillsammans med en urvalsgrupp bestående av sakkunniga från andra regioner.

– Satsningen som bidrar till att nå långsiktig hållbarhet och Region Värmlands arbete med FN:s globala hållbarhetsmål Agenda 2030 är på totalt 450 000 kronor och det är 50 000 till vardera utvecklingsuppdrag, säger Oda Larsson.

Slöjd- och konsthantverkare som får Handkraft

• Carl-Johan Lejrin - Jacquardresan
  • Elna Österhof - Hårnäver och andra näverprodukter i finnskogen