Region Värmland / Nyhetsarkiv / Folkhälsopriset 2024 har gått till Nordmarkens Proud Nerds Association
Två män sitter vid ett bord och tittar in i kameran. De har spelkort i händerna och på bordet.

Folkhälsopriset 2024 har gått till Nordmarkens Proud Nerds Association. Föreningen erbjuder bland annat tv-spel, rollspel, brädspel och kortspel. Administratör Fredrik Bergh Bodin och ordförande Jonathan Kristiansson visar några av spelen.

Folkhälsopriset 2024 har gått till Nordmarkens Proud Nerds Association

Folkhälsopriset 2024 har idag överlämnats till organisationen Nordmarkens Proud Nerds Association. Organisationen har skapat en mötesplats för umgänge över generationsgränser och erbjuder spel av olika slag.

– Nordmarkens Proud Nerds Association gör skillnad genom att främja gemenskap och motverka isolering och psykisk ohälsa. Föreningen har på kort tid breddat utbudet av meningsfulla fritidsaktiviteter i Nordmarken. Detta gör dem till en värdig vinnare av årets folkhälsopris, säger Sofia Magnusson, ordförande i kultur- och bildningsnämnden.

Folkhälsopriset ska ges till en organisation som bidragit till en förstärkt, god och jämlik hälsa i den värmländska befolkningen. Kultur- och bildningsnämnden, som utser vinnaren, har under 2024 extra fokus på barn och unga. Sofia Magnusson poängterar att det är viktigt att barn får möjlighet till positiv utveckling, vilket årets pristagare har erbjudit för barn som är 12 år och äldre.

Motivering berättar om mötesplats med nördintressen i fokus

Motiveringen till att folkhälsopriset gick till Nordmarkens Proud Nerds Association är:

”Nordmarkens Proud Nerds Association har breddat utbudet av meningsfulla fritidsaktiviteter för ungdomar och vuxna i Nordmarken, genom att erbjuda en fysisk mötesplats med ”nördintressen” i fokus. Traditionellt brädspel möter det moderna, digitala spelandet samt olika former av samlande och cosplay. På kort tid har föreningen etablerat sig och knutit kontakt med både skolan och samarbetsparter i lokalsamhället, vilket gynnar långsiktighet.

Nordmarkens Proud Nerds Association tilldelas Folkhälsopriset 2024 då de främjar social samvaro och motverkar isolering och psykisk ohälsa. De inspirerar till nya sätt att mötas över generationsgränser och exemplifierar att hälsa kan skapas på olika sätt!”

Många organisationer bidrar till god folkhälsa

Antalet inkomna godkända nomineringar var i år 20, vilket är ett tiotal färre än förra året.

– Vi har ändrat reglerna så i år var det bara organisationerna själva som kunde nominera. Det var säkert det som ledde till något färre nomineringar. Men vi är väldigt nöjda med deltagandet och det är roligt att det finns så många organisationer som gör så mycket bra för värmlänningarna.

Folkhälsopriset, ett diplom och 100 000 kronor, delades ut under regionfullmäktiges möte i dag onsdag, av kultur- och bildningsnämndens ordförande Sofia Magnusson och 1:e vice ordförande Mattias Joelsson.

Mer information

Läs mer om Nordmarkens Proud Nerds Association i en nyhetsartikel på regionvarmland.se.

Nordmarkens Proud Nerds Association har egen information på Facebook.

Mer information om folkhälsopriset finns på regionvarmland.se/folkhälsopriset.

Sofia Magnusson
Kultur- och bildningsnämndens ordförande