Region Värmland / Nyhetsarkiv / Ny handlingsplan för barns rättigheter tas fram i spelplattformen Roblox

Ny handlingsplan för barns rättigheter tas fram i spelplattformen Roblox

Tillsammans med elever på Högstadiet i Hagfors har Region Värmland skapat ett spel i Roblox där grunden för den nya handlingsplanen för barns rättigheter ska formas. På fredag den 17 maj ska eleverna få provspela.

Under arbetet med att ta fram Region Värmlands nya handlingsplan för barns rättigheter väcktes frågan varför det bara är vuxna som engageras. Varför pratar vi inte med barn när det är deras rättigheter det handlar om?

Region Värmland har gjort något åt detta och tagit fram ett spel i samarbete med elever på högstadiet i Hagfors. I förarbetet har över 100 barn deltagit och i spelet ska ännu fler få spela fram grunden till den nya handlingsplanen.

På fredag ska det genomföras i den slutgiltiga versionen och media välkomnas att delta.

Tid och plats

Tid: Fredag den 17 maj klockan 09.30.

Plats: Älvstranden bildningscentrum, Hagfors.

Anmälan: Anmäl deltagande till Jens Magnusson, pressansvarig.