Region Värmland / Nyhetsarkiv / Rekommendation om source control återinförs inom vård och omsorg

Rekommendation om source control återinförs inom vård och omsorg

Smittspridningen av covid-19 ökar i hela landet. Som en försiktighetsåtgärd har Region Värmland beslutat att återinföra rekommendationen om source control inom vård och omsorg.

Enligt rekommendationen från Smittskydd Värmland ska personal använda munskydd vid patientkontakt inom två meter och vid kontakt med andra medarbetare i gemensamma personalutrymmen där det inte går att hålla avstånd. Besökare till regionens vårdenheter bör också använda munskydd.

– Det är viktigt att understryka att detta inte handlar om en allmän rekommendation om munskydd. Rekommendationen gäller heller inte allmänna ytor i Region Värmlands lokaler utan det är när man ska in på en mottagning eller vårdavdelning som man bör använda munskydd, säger Anna Wimmerstedt, tillförordnad smittskyddsläkare.

Source control innebär i detta sammanhang användande av munskydd som barriär för att minska risken att bäraren sprider smitta.

En försiktighetsåtgärd

Orsaken till att smittskydd på nytt inför rekommendationen är den ökande smittspridningen i Sverige och Värmland.

– Vi har noterat en långsam ökning från låga nivåer under de senaste veckorna. Att vi inför rekommendationen är en försiktighetsåtgärd för att skydda både patienter och medarbetare.

Folkhälsomyndighetens bedömer att den ökning som nu sker nationellt sannolikt beror på introduktionen av omikronvarianten BA.5, vilken även ökar i Värmland. Den nya varianten anses vara smittsammare än tidigare varianter, men enligt Folkhälsomyndigheten verkar den inte orsaka svår sjukdom eller död i högre utsträckning jämfört med tidigare varianter.

– Mycket tyder också på att vaccinets skydd mot allvarlig sjukdom och död är högt även mot BA.5, säger Anna Wimmerstedt.

Stanna hemma om du är sjuk

Liksom tidigare är det fortsatt viktigt att man stannar hemma och undviker kontakt med andra om man är sjuk och har symtom som skulle kunna vara tecken på covid-19.

– Det är också viktigt att vaccinera sig om man rekommenderats ytterligare påfyllnadsdos eller om man inte vaccinerat sig alls, säger Anna Wimmerstedt.