Region Värmland / Nyhetsarkiv / ”Unmute yourself - släpp loss känslan” - Region Värmland på Dreamhack i Jönköping
Tre personer pekar på en skylt

Josefine Weiterschat, Region Värmland, Tomas Ojala ungdomssjuksköterska, Region Värmland och Peter Johansson, kurator Forshaga kommun var några av de som stod i montern under Dreamhack i Jönköping i helgen.

I helgen arrangerades världens största datorfestival, Dreamhack, i Jönköping. Region Värmland, Kil och Forshaga kommuner samt Region Jönköpings län deltog med en gemensam monter i syfte att sprida kunskap och vetskap om ungdomsmottagningarna för en målgrupp som vi har svårare att nå - unga killar.

Dreamhack arrangerades 23 - 26 november i Jönköping och lockade drygt 50 000 besökare. Bland utställarna fanns ungdomsmottagningen Värmland och Jönköping, som tillsammans stod bakom budskapet ”Unmute yourself - släpp loss känslan”. Syftet var att uppmana ungdomar, speciellt unga killar, att våga prata om sitt mående och att besöka ungdomsmottagningen vid behov.

– Ungdomsmottagningen är ungdomarnas egen fristad. Där kan de prata om allt som rör både kropp och psyke, säger Josefine Weiteschat från Region Värmland. Inför Dreamhack har regionerna Värmland och Jönköpings län arbetat tillsammans för att nå framför allt unga killar på deras egen arena.

Att vara där ungdomarna är

– Vi ville sprida budskapet att ungdomsmottagningarna finns och att de kan besöka dem när de behöver det, säger Josefine. Ett syfte var också att sprida information om UM online. Vi upplever att killar har svårare att prata om sina känslor, och det blir lätt lite av en machokultur då de träffas. Att finnas på plats på den arena där många unga killar finns skapar en bra möjlighet att nå ut. Vi behöver vara där ungdomarna är.

Välbesökt monter

Montern var välbesökt och personalen hade fullt upp att fånga upp alla som ville skrika av sig i den skrikbox som fanns, tävla i dildoduellen, hämta kondomer och ställa frågor och få mer information om Ungdomsmottagningarnas viktiga arbete.

– Det var fantastisk kul och nyfikenheten bland besökarna var stor, avslutar Josefine.

Ungdomsmottagningarna

Ungdomsmottagningarna har ett helhetsuppdrag och diskuterar frågor som relationer, sex och psykisk ohälsa. Målgruppen är ungdomar mellan 13 och 21 år och majoriteten som hittar dit är unga tjejer.