Start / Vård och behandling / Hjälpmedel, habilitering och rehabilitering / Hjälpmedelsservice / Riktlinjer för förskrivning av hjälpmedel barn och unga

12 36 21 Selar, sitsar och bårar till hjälpmedel för att lyfta personer

Nivå:

Förskrivare:

Leg.arbetsterapeut
Leg.sjukgymnast/leg. fysioterapeut

Målgrupp:

Barn som använder personlyft.

Kriterier:

Aktivitetsbegränsning som medför att personlyft används.

Mål med hjälpmedlet:

Möjliggöra och underlätta en förflyttning med hjälp av annan person.

Förskrivning av flera:

Övrigt:

_____________________________________________________________________________________

Råd i förskrivningsprocessen

Bedömning:

Före val av lyftsele, utred noga lyftselens användningsområde och barnets aktivitetsnivå. Välj modell och storlek utifrån behoven.

Tänk på att en sele kan brukas till flera användningsområden. Om möjligt bör selarna följa med barnet mellan olika boendeformer och skola.

Utprovning:

Lyftselar ska vara individuellt förskrivna.

Lyftselar på boende/skola ska vara märkta med barnets namn för att undvika förväxling.

Lyftselar ska då lyftmomentet är avslutat tas bort ur rullstol/säng.

Om barnet av någon anledning måste sitta kvar på lyftselen är det endast aktuellt med en nätsele. Behjälplig personal ska informeras om att noga kontrollera och vid behov applicera om selen före nytt lyft.

Nätselar rekommenderas endast i speciella fall då vanlig sele inte fungerar.

Användning av leverantörens eget utprovningsprotokoll rekommenderas.

Observera att det finns ett separat protokoll under relaterade dokument för Guldmanns lyftselar Basic Hammock och Sit-On Comfort.

Uppföljning:

Periodisk inspektion av lyftselar ska göras enligt tillverkarens rekommendationer, dock med minst 6 månaders mellanrum.

Övrigt:

Tänk på att alltid göra ett säkerhetslyft för att säkerställa att alla lyftband ligger på plats.

Om lyftsele och lyft är från olika leverantörer se bruksanvisning för eventuella kombinationsavtal. I slutändan är det alltid förskrivarens bedömning som gäller.

Defekta och specialanpassade lyftselar ska kasseras.