Region Värmland / Nyhetsarkiv / EU antar ny lag om miljövänliga byggnader
Byggnader vid vattnet.

EU antar ny lag om miljövänliga byggnader

Europaparlamentet och rådet har kommit överens om en revidering av EU:s direktiv om byggnaders energiprestanda. Revideringen syftar till att göra byggnader miljövänligare och därmed bidra till EU:s energi- och klimatmål för att uppnå ett helt koldioxidfritt byggnadsbestånd senast 2050.

Region Värmlands starka skogsbaserade bioekonomi är viktig för byggnadsbranschens gröna omställning då användningen av trä som byggmaterial är nödvändigt för att nå EU:s uppsatta klimatmål.

Byggnader står för en stor del av EU:s energianvändning

Enligt EU-kommissionen är bakgrunden till revideringen att dagens byggnader inte uppfyller de energistandarder som behövs för att nå EU:s klimatmål. Byggnader står idag för ungefär 40% av EU:s energiförbrukning, mer än hälften av EU:s gasförbrukning (främst genom uppvärmning, kylning och varmvatten för hushåll) och 35% av de energirelaterade växthusgasutsläppen. För närvarande är cirka 35% av byggnaderna i EU mer än 50 år gamla och nästan 75% av byggnadsbeståndet har bristande energieffektivitet. Revideringen är därmed en viktig byggsten i EU:s insatser att uppnå koldioxidneutralitet till år 2050.

Ambitiösare klimatmål

Revideringen av direktivet innebär nya, ambitiösare, mål för att minska byggnaders totala energianvändning i hela EU, samtidigt som hänsyn tas till nationella särdrag. Varje medlemsland ska anta sin egen nationella strategi för att minska den genomsnittliga energianvändningen i bostadshus med 16% fram till 2030 och 20–22% fram till 2035.

Enligt EU-kommissionen kommer revideringen av direktivet att minska EU:s energiberoende av tredjeländer genom mindre användning av importerade fossila bränslen. Revideringen anger nollutsläpp som standard för alla nya byggnader. Från och med 2028 måste bostadshus som ägs av offentliga aktörer uppfylla kravet på lokala nollutsläpp från fossila bränslen, medan övriga byggnader måste uppfylla detta krav från och med 2030. EU-projekt om hållbart byggande

Värmland och Dalarna är två svenska regioner som ligger i framkant när det kommer till hållbart byggande. Genom EU-projektet IndBygg samlas kompetens och deltagare från de två regionerna. Projektet strävar efter att öka kompetensen hos offentliga och privata aktörer inom industriellt träbyggande samt främja samarbete inom branschen. Visionen är att göra Värmland och Dalarna till ledande regioner inom skoglig bioekonomi där trä används som det dominerande materialet i byggindustrin. IndBygg leds av Paper Province i samarbete med IUC Dalarna, Karlstads Universitet och Region Värmland.