Region Värmland / Nyhetsarkiv / Månadens verk november 2021
Förstora bilden

Rotvälta av Susanne Lund Pangrazio. / Bildupphovsrätt 2021

Månadens verk november 2021

Susanne Lund Pangrazio är en svensk konstnär med ursprung i Värmland som arbetar främst med måleri men också med skulptur och rumsliga installationer. Hon är född och uppvuxen i Värmland och bor och arbetar nu i Vällingby, Stockholm. Lund Pangrazio har en Masters of Fine Art vid Duncan of Jordanstone College of Art and Design, Dundee, Skottland

Hon har ställt ut i Sverige och internationellt, bland annat vid Lappo Konstmuseum (Finland), Alma Löv Museum, Värmland Museum, Arusha Gallery (Edinburgh) och Studio One Gallery (London). Hennes verk finns representerade bland annat vid Lappo Konstmuseum, Region Värmland, Värmlands Museum, samt i privata samlingar.

Oljemålningen Rotvälta är inköpt av Konstenheten från utställningen Sömngång på Konstfrämjandet i Värmland i november 2019 och Konstfrämjandet skrev då: Sömngång är kanske det stadie som mänskligheten befinner sig i just nu. Här, i vår lilla vrå av livet märks inte förändringarna så snabbt; kanske en dålig skörd som resulterar i dyrare grönsaker i affären, ett kalhygge vi skulle föredra att inte se, ett bensinpris som höjs. Vi kan ändå fortsätta att stillsamt vandra i naturen och följa årstidernas skiftningar. Men samtidigt någonstans längre bort, precis utanför vår sömngång så händer något annat, något viktigt. Kanske borde vi vakna upp från detta trygga, drömlika tillstånd och se vad som händer där ute i verkligheten. Här porträtteras på ett drömlikt sätt njutningen av att befinna sig långt ute i skogen och respiten från ett larmande samhälle. Men samtidigt gnager också känslan av att någonstans bortanför det vi kan se med blotta ögat händer något som inte kan göras ogjort, en planet har satts i brand.

Konstnären om sitt konstnärskap: Med avstamp i personliga minnen och platser utforskar jag gränslandet mellan dröm och verklighet; minnen och fantasier, för att bearbeta samhället och verkligheten vi befinner oss i. Återkommande i mitt konstnärskap är utforskandet av tid och förgänglighet.